Rastalent of domme clown? De 5 gezichten van Post Malone

Post Malone, de vreemdste en succesvolste rapper van het moment, staat op 11 maart in het Sportpaleis en later dit jaar op Pukkelpop. Maar kent u ’m eigenlijk? Bijzondere jongen, hoor. Als hij opstaat, spoelt hij zijn mond met codeïne. Hij verzamelt wapens terwijl hij wacht op het einde der tijden. En als er even geen tattoonaald op zijn gezicht rust, verbrijzelt hij streamingrecords met nummers als ‘Rockstar’. Een portret!


De weirdo

Uit het nummer ‘Paranoid’: ‘Never know when someone comes and tries to take my life / I’ve been sleeping with the .44 like every night.’

Een groot deel van Post Malones succes komt voort uit het feit dat je naar hem kijkt en denkt: wie ís die weirdo? Wel, Austin Richard Post werd geboren in New York, woonde tijdens zijn tienerjaren in Texas en verhuisde als 18-jarige naar Los Angeles om roem na te jagen. Hij sliep in een kast bij een paar vrienden die een succesvol YouTube-kanaal over de game ‘Minecraft’ hadden opgericht, en speelde dagen aan een stuk het computerspel ‘Guitar Hero’. Nadat hij naar eigen zeggen de hoogst mogelijke score had behaald, stapte hij over op een echte gitaar, die hij leerde te bespelen door naar YouTube-tutorials te kijken. Zes maanden na zijn eerste nummer – ‘White Iverson’, dat op Soundcloud werd opgepikt door Wiz Khalifa en wijlen Mac Miller – had hij al een groot platencontract versierd.

Posts stokpaardje is een enorm wapenarsenaal, inclusief assault rifles. Hij is een groot pleitbezorger van de Amerikaanse wapenwet (‘Mijn recht als Amerikaan’) en slaapt het liefst van al met een shotgun binnen handbereik: ‘Right by the bed, keep it loaded / Lord have mercy if they broke in.’ Met zo’n wapen vuren beschreef hij in Rolling Stone als ‘pure dronkenschap, of keihard op een boksbal meppen’. Recent kocht hij een domein in Utah, ‘omdat je daar zomaar de kruidenier mag binnenstappen met een pistool in een holster. Real cowboy shit’.

Post Malone gelooft ook in het paranormale en in allerlei samenzweringstheorieën. Hij is ervan overtuigd dat de moord op John F. Kennedy een inside job was en liet de beeltenis van JFK, volgens hem ‘de perfecte Amerikaan’, op zijn hand tatoeëren. Het toppunt? Malone bereidt zich al jaren voor op het einde der tijden. ‘Het zit eraan te komen. Daarom bouw ik een schuilkelder. Het moet een leuke, maar functionele plek worden. I’m putting the ‘fun’ in functional.’


De miljonair

Uit ‘Zack and Codeine’: ‘Now y’all see me / On the TV / Multimillionaire by the time I’m 23’

Hoe succesvol Post Malone is? Vorig jaar onttroonde hij Michael Jackson toen zijn debuut ‘Stoney’ langer in de Billboard Top 100 stond dan ‘Thriller’. Van opvolger ‘Beerbongs & Bentleys’ stonden op een bepaald moment alle achttien nummers in de top 100, waarvan negen in de top 20. Het vorige record stond op naam van The Beatles, die hadden er ‘slechts’ zes.

Post Malone steekt moeiteloos een hit in elkaar: vrijwel elke song op ‘Beerbongs & Bentleys’ heeft wereldhitpotentieel. Krijg ‘Rockstar’ of ‘Better Now’ maar eens uit je hoofd. In zijn geheel is ‘Beerbongs’ misschien een lange, repetitieve zit, maar elk nummer apart is wél geknipt voor de betere Spotify-playlist. Daarom worden zijn nummers zoveel aangeklikt, en is Post Malone nu multimiljonair.

Dat brengt ons feilloos bij de vraag: wat zijn de domste dingen waaraan hij al geld heeft uitgegeven? Behulpzaam als hij is, heeft Malone alles opgesomd in zijn nummers. In ‘Psycho’ heeft hij het over ‘diamonds by the boatload’. In ‘Ball for Me’ grinnikt hij over de 5.000 dollar die hij betaalde voor een handtas van Yves Saint Laurent. In ‘Sugar Wraith’ pocht hij over de platinum tabletjes die hij kocht om zijn coke mee te versnijden. Maar het toppunt is toch de shopnamiddag op Rodeo Drive in L.A die hij beschrijft in ‘92 Explorer’. ‘I hit Rodeo, spent like 40 G’s / Four hunnid pairs of Gucci socks.’ Met andere woorden: Post Malone heeft 40.000 knotsen uitgegeven aan vierhonderd paar sokken. Zijn pr-afdeling noemde hem in aanloop naar deze tour dan wel ‘een muzikale duizendpoot’, maar wat moet één mens met zoveel kousen?

'De Donald Trump van de hiphop, die 40.000 dollar uitgeeft aan sokken en met een shotgun slaapt'


Het probleemkind

Onder het motto ‘slechte publiciteit is ook publiciteit’ – de levensfilosofie van R. Kelly – verzeilde Post Malone in meer dan één akkefietje. Er was die keer dat hij hiphop afbrak: ‘Als je op zoek bent naar diepgravende lyrics, moet je vooral niet naar hiphop luisteren.’ Waarna hij prompt ‘Ball for Me’ uitbracht, met het refrein: ‘Oh oh oh oh oh ooh, ball for me’ (x4). Of die keer dat er een oud Vine-filmpje opdook waarin hij een kameraad aanspreekt met het n-woord. Dat werd ’m niet in dank afgenomen – onder meer Earl Sweatshirt liet zijn ongenoegen blijken. Er werd gesproken over cultural appropriation, een blanke die zich de zwarte cultuur toe-eigent zonder er de moeilijke kantjes – het racisme, het activisme – bij te nemen. Toen radioster Charlamagne tha God hem vroeg wat hij al had gedaan voor Black Lives Matter, kwam Post uit de lucht vallen. Verbouwereerd had hij het over omgekeerd racisme. ‘Die gast is een hater omdat ik blank en anders ben.’ Een executive van zijn label vatte het zo samen: ‘Post Malone is zowat de Donald Trump van de hiphop: zaken die zijn carrière hadden moeten kelderen, hebben ’m alleen maar groter gemaakt.’


Het ongeleide projectiel

Waar je Post Malone alvast níét van kunt beschuldigen, is dat hij voorspelbaar is. Hij ging in zijn vroege jaren – hij is nog altijd maar 23 – van metal over indie naar pop. Op internet vind je een video van hoe hij als piepjonge gast ‘Don’t Think Twice, It’s All Right’ van Bob Dylan covert. Later zei hij: ‘Als ik wil huilen, zet ik Bob Dylan op.’ En ook: ‘Als ik 40 ben, wil ik countryzanger worden.’ Als het einde der tijden dan nog niet is aangebroken, natuurlijk. Producer Illangelo vatte Post zo samen: ‘Hij is altijd kind gebleven, hij creëert zonder erbij na te denken, en dat is zijn grote kracht.’

Onder z’n ogen prijkt de getatoeëerde tekst ‘always tired’, om zijn wallen te verbergen. Die obsessie met tattoos heeft hij van zijn maatje Justin Bieber. Sinds die ’m verzekerde dat het geen pijn doet – een beetje zoals gek zijn – liet Malone te pas en te onpas tattoos zetten, zelfs op zijn gezicht. ‘Ik heb sowieso een gezicht voor radio, dus wat maakt het uit?’ Op zijn vingers staan portretjes van overleden artiesten die hij bewondert: Kurt Cobain, Elvis Presley, John Lennon. Hij heeft ook een tattoo van een machinegeweer – hoe kan het ook anders? – en een ode aan zijn overleden maatje Lil Peep. Die ‘stay away’ boven zijn wenkbrauw staat er dan weer gewoon om zijn moeder op de kast te jagen. ‘Anything to piss her off.’

Wie hem van slechte smaak begint te verdenken moet weten dat deze jongen zijn eigen lijn Crocs heeft.


De zeur

Uit ‘Rich & Sad’: ‘I don’t even wanna go home / In a big house all alone.’

Loont al die rijkdom? Nee, want Post is nog altijd een eenzame jongen die vlucht in drank en drugs (‘I wake up, rinse my mouth with fuckin’ codeine’). Net als bij die andere hippe rappers die begonnen op Soundcloud – XXXTentacion, 6ix9ine – valt het leven ’m soms zwaar. Zijn werkdag ziet er als volgt uit: poseren met zijn Rolls Royce en dan een liedje schrijven over hoe moeilijk dat is.

Over zijn stukgelopen relatie mijmerde hij: ‘I just keep on wishin’ that the money made you stay / You ain’t never cared about that bullshit anyway.’ Een constante: zelfs in zijn kwetsbare songs kan hij het niet laten om zoveel mogelijk te vermelden hoeveel geld en auto’s hij heeft. In ‘Otherside’ mist hij zijn lief ondánks de honderd modellen die hij ter beschikking heeft. In ‘Rich & Sad’ betreurt hij dat hij zo groot woont. Héél soms heeft hij ongegeneerd plezier, zoals ‘Takin’ Shots’: ‘No sleep ’til I’ve seen three suns / Party gon’ end with a threesome.’ Maar meestal is zijn muziek donker als de nacht. ‘Ik ben altijd eenzaam geweest, altijd nerveus. Grote hersenen, veel gedachten.’



Post Malone staat op 11 maart in het Sportpaleis in Antwerpen en op 16 augustus op Pukkelpop. Info en tickets: sportpaleis.be en pukkelpop.be

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234