null Beeld

Reality: 2013

'2013' – VIER maakt het googelaars niet gemakkelijk – belooft een waarachtig, aandoenlijk humaninterestprogramma te worden. En het moet gezegd, deze keer is die beschrijving nog niet zo ver naast de waarheid. Het concept: tien onbekende Vlamingen filmen een jaar lang hun eigen leven.

In elke aflevering krijgen we één maand te zien, en alle twaalf maanden vormen samen een caleidoscopisch portret van het leven zoals het écht is in Vlaanderen anno 2013. Eén van de kandidaten is Nike-bedrijfsleider Luc Hooybergs.

Luc Hooybergs «Ongeveer een jaar geleden spraken de mensen van VIER me voor het eerst aan – via een kennis waren ze bij mij terechtgekomen. Toevallig was dat net in de periode dat ik bij Nike naar een andere functie zou overstappen. Dat betekende voor mij niet alleen een verandering van job, maar ook van werkomgeving; ik moest met mijn gezin verhuizen van Laakdal naar Hilversum, bij Amsterdam.

»Die verhuizing was niet evident: wij zijn een nieuw samengesteld gezin en mijn kinderen verbleven in de week bij mijn ex-vrouw. En opeens zouden ze in Nederland naar school moeten… Het was een jaar met enorm veel veranderingen: meteen de reden waarom ik het een goed idee vond om alles in beeld te brengen. Vooral voor onszelf, om later naar terug te kunnen grijpen; eigenlijk heb ik niet zo de behoefte om mijn leven met heel veel mensen te delen.»

HUMO Het VIER-oog is vast ook op jou gevallen omdat je geen doordeweekse bedrijfsleider bent.

Hooybergs «Is dat zo? Ik let gewoon op één en ander - hoe ik me kleed en hoe ik me uit, bijvoorbeeld. Het is niet omdat ik bedrijfsleider ben, dat ik een pak en een das aan moet. Of neem het persoonlijke contact met de medewerkers. Met Nieuwjaar ging ik iedereen – álle shiften in álle afdelingen van het bedrijf – een gelukkig nieuwjaar wensen. Dat zijn zo’n 2.500 mensen: daar ben je wel een aantal dagen en nachten mee bezig.»

HUMO Leef je anders met een camera in je rug?

Hooybergs «Ik heb er geen last van gehad; we hebben trouwens veel zelf in beeld gebracht. Geregeld zette ik de camera ergens neer en dan nam die op waar ik mee bezig was.

»Ik heb ook niet alles gefilmd. De kinderen – zowel de mijne als die van mijn vrouw – zijn tieners en maken al eens moeilijke fases door. Zoiets moet je niet filmen; op zulke momenten moet je hen net beschermen. Niet dat het daarom een zwakker verhaal is, hoor.»

HUMO Hebt u er iets van opgestoken, als u zichzelf zo terugziet?

Hooybergs «Het heeft me meer doen nadenken over hoe ik met bepaalde situaties omga. Ik heb nogal eens de neiging om impulsief te reageren, maar dat heeft gevolgen voor m'n directe omgeving. Komen ze bij mij af met een camera, dan zeg ik: ‘’t Is goed, jong, laat me maar doen.’ Terwijl mijn vrouw me er dan even attent op moet maken dat er in huis nóg mensen rondlopen.»

HUMO Was 2013 een goed jaar?

Hooybergs «Is alles ideaal verlopen? Nee, dat kan ook niet wanneer er zoveel verandert – achteraf zijn er altijd dingen waarvan je denkt: ‘Dat hadden we beter kunnen aanpakken.’ Maar zo leer je bij; ik kijk positief naar de toekomst. Zo'n lange periode is het nu ook weer niet, hè: als dit de Tour de France zou zijn, dan hebben we net één etappe gereden. Onze reis is dus nog lang niet afgelopen.»

HUMO Misschien over tien jaar nog eens doen en dan de balans opmaken?

Hooybergs (lacht) «Wie weet.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234