Reality: Extreme Car Hoarders (seizoen 2)

Stel, je bent een boomlange, 129 kilo wegende Amerikaanse worstelaar op rust, je hebt je eigen muscle car al opgeknapt en je verveelt je. Wat te doen?

Een vriendje zoeken dat ook wel iets van auto’s afweet en voor Discovery Channel het erg realityreeks-aandoende automagazine ‘Extreme Car Hoarders’ maken, natuurlijk! En dat is exact wat Chuck Palumbo en Rick Dore, specialist in het customizen van hot rods, nu al voor het tweede seizoen doen: ze sporen verzamelaars van schroot en oude roestbakken op, verkopen alle bruikbare en minder bruikbare onderdelen en steken al het verdiende geld in de restauratie van één oldtimer uit de verzameling.

'Chuck Palumbo (rechts): 'Echte autoliefhebbers laten meestal nooit iemand die ze niet kennen met hun tengels aan hun wagens komen.'

Chuck Palumbo «We hebben ontzettend veel bijgeleerd in het eerste seizoen. Over auto’s, maar vooral over mensen, en in het bijzonder over obsessieve autoverzamelaars. Welke communicatie werkt en welke niet, bijvoorbeeld.»

Rick Dore «De verzamelaars zijn vaak erg emotioneel en willen om de vijf voet stoppen met het project. We moeten ze overtuigen dat alles overzichtelijker wordt als alle rommel weg is en wanneer ze één mooi exemplaar overhouden. Clean up your hoard, clean up your life, zoiets.»

Palumbo «Nu, je moet je eens inbeelden dat wij tweeën plots voor je deur staan en zeggen: ‘Hé, we gaan je droomauto bouwen, en de rest van je schroothoop mooi opruimen.’ Hoe zou jij dan reageren?»

HUMO Ik zou jullie voor geen haar vertrouwen.

Palumbo «Exact, zou ik ook niet doen. Het begint allemaal met vertrouwen.»

Dore «Intussen hebben we wel wat street cred opgebouwd. De mensen kennen ons intussen, we hebben bewezen dat we goed van inborst zijn en dat we ’t beste met hen voorhebben.»

Palumbo «Echte autoliefhebbers laten meestal nooit iemand die ze niet kennen met hun tengels aan hun wagens komen, maar dat is ook fel verbeterd intussen.»

HUMO Sommige van die autoparken zijn echt immens. Is het moeilijk kiezen welk exemplaar jullie gaan oplappen?

Dore «Dat komt weleens voor. In dat geval polsen we bij de hoarder wat zij mooi vinden aan een auto. Op basis daarvan kiezen wij dan welke auto daar het geschiktst voor is.»

Palumbo «Soms hebben zulke mensen wel 50 of 60 auto’s staan. Als je hun dan vertelt wat er allemaal verkocht gaat worden, durven ze weleens héél defensief te reageren. Als in: ‘Niemand komt aan míjn verzameling!’»

Dore «Ze hechten vaak erg veel emotionele waarde aan die auto’s. Velen van hen hebben al een crisis achter de rug: geld, scheiding, iets met de kinderen. Ze hebben zich dan op die auto’s gestort, maar ze hebben er geen enkele afgewerkt. Hun leven is als hun autopark: ze weten niet wat ze ermee aan moeten. Ondanks hun goeie intenties.»

Palumbo «Kijk, we snappen hen, hè. Geef mij wat 15 hectare grond en de kans bestaat dat ik die ook vol auto’s zwier. We weten waar ze vandaan komen en wat hun drive is, en beseffen dus ook dat ze hulp kunnen gebruiken. We don’t just fix cars, we fix people too.»

HUMO Juist. Blijven jullie gemakkelijk op nieuwe ideeën komen voor het customizen?

Dore «Het wordt er alleszins niet gemakkelijker op.»

Palumbo «We zijn ook heel verschillend: ik hou het graag bij het origineel, terwijl Rick 100 procent voor het customizen gaat. Als je hém laat doen, herken je de wagen niet meer.»

Dore «Dat conflict is uiteraard niet slecht voor de entertainmentwaarde van de show. Een beetje bekvechten, wat getouwtrek. Allemaal heel leuk, maar er moet uiteindelijk wel beslist worden.»

HUMO Je moet er maar zin in hebben, in conflict gaan met een ex-worstelaar die ongeveer even breed is als een oude Chevy.

Dore «Euh, ik heb een zeskoppige crew achter me, dat helpt wel een beetje.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234