Reality: Mijn pop-uprestaurant!

‘Pop-uprestaurant’: telkens als we het woord horen of lezen, moeten we onwillekeurig denken aan het levensadvies dat de voortreffelijke Britse komiek Sean Lock ons ooit verstrekte: ‘Lees nooit een pop-upboek over giraffen.’ Maar ter zake: ‘Mijn restaurant!’, het voormalige succesprogramma op VTM, krijgt drie jaar na zijn laatste seizoen een doorstart in de gedaante van ‘Mijn pop-uprestaurant!’, dat komende dinsdag van start gaat.

Aan de basisingrediënten hebben de makers wijselijk niet getornd: vijf duo’s, drie juryleden en één presentatrice, zij het níét Rani De Coninck (die had het te druk met het uitbaten van haar parenclub), maar Evi Hanssen.

'Ik ben het bindmiddel'

Evi Hanssen «Sinds bekendgemaakt is dat ik dit programma presenteer, heb ik tot mijn verbazing gemerkt dat niet iedereen in Vlaanderen vertrouwd is met het concept ‘pop-uprestaurant’. Dat zal nu wel snel veranderen: als ze al niet naar het programma zelf kijken, dan zullen de mensen wel één van de pop-uprestaurants zien die we gaan optrekken op vijf pleinen in evenveel steden – Antwerpen, Gent, Brussel, Kortrijk en Hasselt. Da’s trouwens al meteen één van de grootste verschillen met ‘Mijn restaurant!’: de deelnemende duo’s krijgen geen bestaand pand toegewezen, maar een tijdelijke constructie, die je zou kunnen vergelijken met het Glazen Huis van Studio Brussel, of met het decor van ‘Villa Vanthilt’. Er valt dus ook geen restaurant te winnen in het programma; het winnende duo krijgt een geldbedrag (van 100.000 euro, red.). Wat mij betreft is dat een pluspunt: in ‘Mijn restaurant!’ waren de winnaars praktisch verplicht om een horecacarrière van jaren of zelfs decennia met elkaar uit te bouwen, tenzij de ene de andere uitkocht. Zonder die angel is de druk voor de kandidaten een pak minder hoog.»

HUMO Mij lijkt dat eerder een nadeel. Hoe groter de druk, hoe meer conflicten; en hoe meer conflicten, hoe hoger de kijkcijfers.

Hanssen «Je zou het ook anders kunnen bekijken: juist omdat de druk minder hoog is, krijgen de deelnemende duo’s veel meer ruimte om te experimenteren, om buiten de lijntjes te kleuren. En dat is nu juist de bedoeling van ‘Mijn pop-uprestaurant!’. Je weet als deelnemend duo dat je restaurant maximaal drie maanden zal bestaan en dat je dus geen vast clientèle hoeft op te bouwen. Je moet vooral zien op te vallen met een tof, origineel concept. Iets waar de mensen van zeggen: ‘Dat moet ik absoluut een keer meegemaakt hebben voordat het weg is; laat ik meteen reserveren.’»

HUMO Geef eens een voorbeeld van zo’n tof en origineel concept?

Hanssen «Ik mag uiteraard nog niks verklappen over de concepten die de deelnemende duo’s hebben uitgewerkt. Maar als je het mij persoonlijk zou vragen, dan zou ik het wel geestig vinden om eens te gaan eten in een pop-uprestaurant met als thema ‘muziek’. Een goeie pianobar, bijvoorbeeld, waar je tijdens je maaltijd op een optreden van een jazzpianist of een combo wordt vergast. Zoiets als de Blue Note Jazz Club in New York, al is dat natuurlijk geen pop-uprestaurant. En toen ik er eens ben geweest, was het eten ook niet echt om over naar huis te schrijven. Maar soit: het idee was tof. Al is het de bedoeling dat je concepten in ‘Mijn pop-uprestaurant!’ nog straffer zijn.»

HUMO Wat precies is jouw rol in het programma?

Hanssen «Om het met een culinaire term te zeggen: ik ben het bindmiddel tussen de kijker, de kandidaten en de juryleden. Die juryleden zullen de kandidaten trouwens meer coachen dan de juryleden van ‘Mijn restaurant!’ dat deden: het idee is dat ze hun rijke expertise in dienst stellen van de deelnemers, en hulp en tips geven waar nodig. ’t Zijn dan ook alle drie toppers in hun vak.»

HUMO Vertel?

Hanssen «De juryvoorzitter is Sergio Herman, van wie je vast al weleens gehoord hebt. Dan is er Max Borka, een man die al van alles en nog wat op zijn palmares heeft, maar vooral een internationaal zwaargewicht is op het gebied van kunst, concept en interieur. En tot slot hebben we een dame die oorspronkelijk uit Iran komt en als sommelier werkt in ’t Zilte in Antwerpen, boven het MAS: Sepideh Sedaghatnia

HUMO Een naam waarvoor de copy-pastefunctie ooit is uitgevonden.

Hanssen (lacht) «Ik heb er lang op moeten oefenen om het in één keer correct uit te spreken, maar inmiddels lukt het me toch aardig. Maar je mag haar ook gewoon Seppie noemen, hoor. In ieder geval is ze een tijdje geleden uitgeroepen tot Sommelier van het Jaar, dus ze kent haar vak.»

HUMO Fijn, dan rest mij enkel nog de slotvraag: wanneer schat jij dat de huidige kookhype eindelijk zal overwaaien?

Hanssen (lachje) «Euh... Dat weet ik niet, maar wat maakt het eigenlijk uit? Ik kijk alleen maar naar kookprogramma’s wanneer ik er zin in heb: ik stel voor dat iedereen dat doet.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234