null Beeld

REALITY: Stukken van mensen

VIER en VIJF beleven een uitstekend voorjaar, en daar hebben ze niet eens hun traditionele sterkhouder, ‘De slimste mens ter wereld’, voor nodig. Het kijkcijfersucces van ‘De mol’ en ‘Temptation Island’ was enigszins te voorspellen, maar er duikt ook een onverwacht hitje op: ‘Stukken van mensen’, een schijnbaar onbeduidend antiekprogrammaatje waarin mensen hun waar aan vier antiquairs proberen te slijten.

mke

'Antiquair Patrick Vandervorst: 'Er ligt nog véél verborgen op Vlaamse zolders.'

Het programma trekt wekelijks bijna twintig volle voetbalstadions. Onze favoriete antiquair? Patrick Vandervorst, de Vlaamse kunstexpert die al meer dan twintig jaar in Londen woont en werkt en de Britse poshness inmiddels perfect belichaamt. Wanneer we ’m bellen, neemt hij dan ook op met een classy ‘Petrick Veindervoerst’.

HUMO Had u gedacht dat ‘Stukken van mensen’ zo’n succes zou worden?

Patrick Vandervorst «Nee, daar schrik ik wel van. Ik krijg wekelijks een mailtje van VIER met de kijkcijfers en ik ben elke keer weer verrast. Veel heeft te maken met de dynamiek tussen onze vier karakters (Paul De Grande, Bie Baert, Boris Devis en Vandervorst zelf, red.), denk ik.»

HUMO Het programma moet het inderdaad minstens zo veel van het fijne psychologische steekspel hebben, als van oma’s stoffige juwelen.

Vandervorst «Dat klopt. En het is toch vooral tussen ons vieren dat het psychologische steekspel zich afspeelt. De mensen die hun object komen voorstellen, hebben vaak al wat research gedaan en hebben dus een bepaald verwachtingspatroon wat de prijs betreft. Daar zit soms nog wel een beetje rek op, maar heel veel kun je daar niet meer in onderhandelen. Het is dus vooral zaak om de andere dealers te snel af te zijn.»

HUMO Hebt u daarvoor bepaalde trucs up your sleeve?

Vandervorst «Niet genoeg, eigenlijk (lacht). Als ik interesse heb in een object, maak ik dat gewoon kenbaar. Maar dat gaat dus vaak in against my own interests. De aanbieders houden mij dan meestal tot allerlaatste om een bod te doen, omdat ik ‘toch sowieso zal toehappen’. Het is al vaak voorgevallen dat ze tegen dan al een interessanter bod kregen in één van de andere drie kamers en ik met lege handen achterblijf. Mocht er nog een tweede reeks komen – wat ik natuurlijk vurig hoop – ga ik me misschien iets terughoudender opstellen.»

HUMO In Groot-Brittannië loopt al jaren het drukbekeken ‘Antiques Road Trip’ en in Nederland heb je ‘Tussen kunst en kitsch’. Bij ons lijkt de combinatie antiek en tv pas nu vaste voet aan de grond te krijgen.

Vandervorst «In Groot-Brittannië lopen er inderdaad veel meer programma’s over kunst en antiek. Misschien zijn Vlamingen nog wat verlegen als het op veilingen aankomt? Een Vlaming is door de band genomen veel discreter ingesteld dan een Brit. Als iemand hier (in Groot-Brittannië, red.) een waardevol stuk in huis heeft, zal hij er sneller mee naar een veilinghuis stappen. Voor een Vlaming is die stap groter. Jammer, want in Vlaanderen is minstens evenveel antiek te vinden als in Engeland. Toen ik bij Sotheby’s werkte, stond België steevast in de top tien van landen waar we ons gerief gingen sourcen. ’t Is ook daarom dat ik meedoe aan ‘Stukken van mensen’: hopelijk durven mensen, die thuis een stuk hebben liggen waarvan ze vermoeden dat het veel waard kan zijn, de stap naar een schatting nu sneller te zetten. Want er ligt nog véél verborgen antiek op de Vlaamse zolders.»

HUMO Voor die schatting kunnen de kijkers ook bij u terecht, op uw digitale platform ‘Value My Stuff’. Bent u daar al straffe verborgen schatten tegengekomen?

Vandervorst «Nog niet zo heel lang geleden vroeg iemand ons een schatting te maken van een schilderij. Het bleek om een echte Monet te gaan, toch al snel goed voor zo’n drie miljoen pond. De eigenaars wisten wel ongeveer wat ze in huis hadden, maar hadden zich nooit de moeite getroost om het te laten schatten. Na een tijdje gaat elk schilderij wennen, hè, zelfs als het dan een Monet is (lacht).»

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234