null Beeld

Reality: Topstarter

Met de hulp van een grote zak zilverlingen vanwege Kris Peeters presenteert de VRT u heden ‘Topstarter’, een aan ‘Dragon’s Den’ (BBC) en wijlen ‘De bedenkers’ herinnerend format waarin een drietal CEO’s op zoek gaat naar de beste beginnende ondernemer van Vlaanderen.

Noud Jansen

De meest kleurrijke van die drie, met enige afstand, is de grote baas van de mondiaal opererende Limburgse radiatorenproducent Jaga: Jan Kriekels. Not your average CEO, deze Kriekels, al was het maar omwille van zijn uiterlijk: lange haren, kloeke bakkebaarden, leren jas en dito cowboyboots. Père Gilbert, zou men zeggen, maar dan jonger.

Jan Kriekels «Père Gilbert? Nooit van gehoord. Maar mijn uiterlijk is absoluut geen gimmick, als je dat soms denkt - de manier waarop ik mij aan de mensheid presenteer, is altijd dezelfde gebleven. Ik vind: het is niet omdat je de school verlaat en in de ondernemerswereld terechtkomt, dat je per se je haar moet laten knippen en een kostuum moet aantrekken.

»In alle omstandigheden de mens blijven die je bent: dát is in mijn ogen integrity. Voor een ondernemer zoals ik is het ook een voordeel, want de mensen die je tegenkomt, beseffen onmiddellijk: die man doet zich niet anders voor dan hij is.»

HUMO Vertel eens, waar gaat u bij de kandidaten van ‘Topstarter’ op letten?

Kriekels «Op hun passie en gedrevenheid, vooral. En wat ik ook zeer belangrijk vind, is dat ze niet enkel geïnteresseerd zijn in het verdienen van zoveel mogelijk geld: ze moeten vooral iets góéds willen aanbieden aan de rest van de mensheid. Dat doen wij bij Jaga ook: we maken niet simpelweg radiatoren die de mensen willen hebben; we maken radiatoren die de mensheid als geheel naar een hoger plan tillen.»

HUMO Radiatoren die de mensheid als geheel naar een hoger plan tillen?

Kriekels (knikt) «In een vorig leven heb ik als rugzaktoerist de hele aardbol afgezworven. Zo ben ik ooit drie weken lang in m’n eentje door Mongolië getrokken, bij temperaturen tot min dertig graden. Een hard bestaan, want naast het water bevriezen bij die temperatuur ook je geest en je emoties.

»Toen is het besef doorgedrongen dat wij hier in België in feite verwende dieren zijn, die zich niet eens meer realiseren hoezeer verwarming eigenlijk bijdraagt tot ons geluk. Dat besef heeft me de inspiratie gegeven om het concept ‘warmte’ op een mooie, een zuivere en een duurzame manier tot bij de mensen te brengen.»

HUMO Klopt het u op de parking van de Diepenbeekse hoofdzetel van Jaga een tien meter hoge totempaal heeft staan?

Kriekels «Dat klopt.»

HUMO Hoe dat zo?

Kriekels «Op die totempaal staan al de values van ons bedrijf. Wij zijn een waardenbedrijf, in die zin dat we een bepaalde toegevoegde waarde willen creëren die niet alleen meetbaar is in centjes, maar ook in gevoelens.

»Kijk, als ondernemer hanteer ik vijf universele oerwaarden, die wat mij betreft door iedere ondernemer zouden moeten worden uitgedragen. Eén: heb respect voor de circle of life. Twee: blijf altijd creatief, want creativiteit genereert een geluksgevoel. Drie: durf te dromen. Vier: besef dat de groep belangrijker is dan het individu. Vijf: de essentie van het leven is het doorgeven van het leven. En bij dat laatste punt komt innovation om de hoek kijken, want het is mijn mening dat technologische innovatie de wereld kan redden. Je leest er alles over in mijn boek ‘Innovate or die’, dat over twee maanden op de markt komt.»

HUMO Laatste vraagje, meneer Kriekels: gebruikt u wel eens geestesverruimende middelen?

Kriekels (stellig) «Nooit. Gesprekken met andere mensen verruimen mijn geest voldoende.»

Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234