null Beeld

Record Store Day: de kloekste platencollecties van Vlaanderen

Nu zaterdag, 20 april, vieren onafhankelijke platenzaken overal ter wereld Record Store Day, en tal van muzikanten vieren mee. In de veertig deelnemende winkels in ons land vinden ontelbare instores en andere concerten plaats, en vallen er speciale lp’s en singles op de kop te tikken van dEUS, Triggerfinger, Compact Disk Dummies, Arbeid Adelt... En internationaal wordt nog veel meer lekkers aangeboden op vinyl.

Thomas Werbrouck

Ter opwarming voor de Dag van de Plaat, en omdat statistieken uitwijzen dat euh... statistieken altijd wérken, enkele cijfers: tijdens Record Store Day 2011 werd in Amerikaanse platenzaken 25 procent meer omzet gedraaid dan op een gewone

zaterdag, en vooral vinyl blijkt rondjes te draaien in de sputterende muziekindustrie. In 2012 steeg de verkoop van het bejaarde formaat wereldwijd met 17,7 procent.

Er zijn dus nog kópers voor al die plaatjes! Maar waar zou ‘s lands grootste collectie in de kast staan? We begonnen te snuisteren en kwamen terecht bij:

Jan de Smet «De grootste platencollectie? Die zit zeker niet bij mij! Ik ben meer een bijhouder dan een verzamelaar. Echte collectioneurs streven volledigheid na, ik niet. Op de platenhoezen van de undergroundtekenaar Robert Crumb na: die heeft oude jazz- en bluescompilaties gemaakt waar hij altijd fantastische hoezen bij tekende. Daarvan heb ik er zo’n dertigtal, er ontbreken er nog vier.

»Mijn collectie valt uiteen in twee ongeveer even grote delen, van ruw geschat elk zo’n 2.500 platen. Aan de ene kant platen van artiesten die ik gewoon graag hoor. En aan de andere kant een verzameling die ik het ‘rariteitenkabinet’ noem: een amalgaam van allerhande zottigheden en – soms onbedoeld – grappige platen.

»Mijn verzameling van, euhm ja... kierewiete muziek is destijds begonnen met een retrospectieve op tv over Jerry Lewis – de komiek, niet de muzikant. Dat programma werd ingeleid door muziek die me mateloos fascineerde, maar die ik echt niet kon thuisbrengen. Ik heb de BRT toen aangeschreven en kreeg een heel mooie brief terug: ‘Geachte heer, u zoekt het nummer ‘Hawaiian War Chant’ van Spike Jones & His City Slickers.’ Ik heb die plaat vervolgens opgespoord en wéken aan een stuk gehuurd bij de lokale discotheek in Mechelen, a rato van één frank per week. Maar ik wou ze ook absoluut in m’n bezit krijgen en heb toen een gigantische kras op het minst goeie nummer gemaakt, waardoor ik verplicht was ze te kopen: voor een opleg van vijfendertig frank was die plaat voorgoed de mijne!

»Mijn gekke collectie draait in feite allemaal rond Spike Jones en de traditie van de novelty-orkesten. Een platenwinkel met een afdeling novelty is een goeie platenwinkel. Of ik vraag de uitbater: ‘Heb je ook een afdeling met platen die je níét kunt klasseren?’ (lacht) In de jaren zestig had je bijvoorbeeld The Bonzo Dog Doo-Dah Band met Neil Innes, iemand die ook nog met Monthy Python heeft samengewerkt. Hun show met bizarre podiumelementen en knotsgekke props lag overigens aan de basis van De Nieuwe Snaar. Er is ook Peter Schickele, de Spike Jones van de klassieke muziek: een normale klassieke componist die onder het pseudoniem P.D.Q Bach een twintigtal lp’s en cd’s heeft gemaakt met prachtige pastiches van alle mogelijke soorten klassieke muziek.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234