Muzikant Questlove baarde opzien tijdens de laatste Oscaruitreiking door met gouden Crocs aan zijn voeten te verschijnen. Beeld AFP
Muzikant Questlove baarde opzien tijdens de laatste Oscaruitreiking door met gouden Crocs aan zijn voeten te verschijnen.Beeld AFP

economiemode

Recordomzet voor Crocs: ‘Staan voor anti-mode, daar zijn altijd liefhebbers voor te vinden’

Met de lancering van Crocs met plateauzolen en zelfs een knalroze stiletto met gaten, hielp het hippe modemerk Balenciaga een paar jaar geleden flink mee aan de comeback van de rubberen klomp. Maar het is vooral de huidige coronapandemie die ervoor zorgt dat het comfortabele schoeisel populairder is dan ooit. ‘Stiekem vinden we ze verschrikkelijk, maar bijna iedereen heeft een paar Crocs in huis.’

Het bedrijf achter Crocs heeft een recordkwartaal achter de rug en zette tijdens de eerste drie maanden van dit jaar 381 miljoen euro om. Dat is 64 procent meer dan de 233 miljoen euro van vorig jaar. De winst steeg navenant: van 9,1 miljoen naar 81,4 miljoen euro. Voor het volledige boekjaar verwacht het bedrijf een omzetgroei van 40 tot 50 procent.

Thuiswerken

Sleutel tot het succes van het merk dat tijdens de kredietcrisis in 2008 meer dood dan levend was, is met name het vele thuiswerken. Veel thuiswerkers zullen nog versteld staan hoeveel collega's 's morgens op Crocs aanschuiven tijdens de digitale vergadering. Ze zitten comfortabel, je glijdt niet uit door de antisliplaag, ze lijken onverslijtbaar, zijn niet duur en – ook niet onbelangrijk – je krijgt niet snel zweetvoeten. Kortom, ideaal voor zowel binnen als buiten.

Toch zijn er weinig merken die zulke uiteenlopende reacties uitlokken als Crocs. Waar de één ze spuuglelijk vindt en nog niet dood gevonden wil worden met een paar comfy plastic klompen aan zijn of haar voeten (deze conclusie trok onder meer modeontwerper Victoria Beckham op haar Instagram Stories toen ze een paar lila Crocs kreeg van Justin Bieber), vindt de ander ze juist grappig én zelfs hip.

Jibbitz

Dat merken ze ook in de Crocs Store in Rotterdam. ‘Het gaat hard met de verkoop. Zowel onder kinderen als volwassenen, Crocs zijn niet gebonden aan een bepaalde leeftijd. Vooral de zogeheten Jibbitz (een soort speldjes die in de gaten van de klompen passen, red.) doen het goed. Daarmee maak je je Crocs persoonlijk en dat vinden klanten leuk. Hou je van pizza? Dan kun je een Jibbitz in de vorm van een stuk pizza kopen. Net als regenbogen, unicorns en tientallen andere varianten,’ aldus een winkelmedewerkster.

Ze heeft ook mindere tijden meegemaakt. Na de opkomst van Crocs vanaf 2002, ging het in 2008 snel bergafwaarts met het merk. De algemene tendens was dat je het eigenlijk niet langer kon maken om in het openbaar met de lompe plastic schoenen rond te lopen. De kredietcrisis deed de rest. Crocs leed tientallen miljoenen verlies en ontsloeg in 2008 tweeduizend werknemers.

Met de Jibbitz die je in de luchtgaten kunt vastklemmen, leuk je je Crocs op.  Beeld GPD/PR
Met de Jibbitz die je in de luchtgaten kunt vastklemmen, leuk je je Crocs op.Beeld GPD/PR

Toch herpakte het bedrijf zich, onder meer door nog steviger te saneren én door samen te werken met de mode-industrie, influencers en beroemdheden als Justin Bieber, Ariana Grande en Pharrell. Tijdens de uitreiking van de Oscars, vorige week, liep muzikant Questlove over de rode loper in gouden Crocs. Voor het Amerikaanse bedrijf ongetwijfeld een hoogtepunt, deze promotie van camping- en ziekenhuisschoeisel bij een evenement waar de outfits van de gasten (bijna) net zo belangrijk zijn als de films.

En er waren meer successen. Zoals de deal met de Schotse ontwerper Christopher Kane en niet te vergeten het van oorsprong Spaanse modehuis Balenciaga. De 600 euro kostende Balenciaga-crocs met plateauzolen waren in een mum van tijd uitverkocht. Het was de opmaat naar het model met verhoogde zolen. ‘Vooral jongeren en millennials kopen deze variant,’ meldt de verkoopster van de Crocs Store. Maar volgens haar blijven de klassieke klompmodellen toch de grootste troef. ‘Stiekem vinden we ze verschrikkelijk, maar ondertussen heeft bijna iedereen een paar Crocs in huis.’

Modeshow Balenciaga, met plateauzolenvariant van Crocs. Gelanceerd in de zomer van 2018. Beeld Imaxtree
Modeshow Balenciaga, met plateauzolenvariant van Crocs. Gelanceerd in de zomer van 2018.Beeld Imaxtree

Dat de zaken ook in Europa goed gaan, blijkt uit de opening van een groot distributiecentrum in het Nederlandse Dordrecht, afgelopen maart. Het gebouw heeft een grootte van 35.000 vierkante meter en bedient de Europese markt. Het pand wordt gebruikt voor de opslag voor de webwinkels en fysieke filialen, maar ook voor de afhandeling van retourzendingen. Het gebouw is drie keer zo groot als het vorige centrum en dat betekent dat er ruimte is voor groei.

Mindere tijden

Toch zal de omzetpiek op een gegeven moment afvlakken, verwacht mode-expert Marjolein Stormezand. ‘De trend van de laatste jaren is ‘hoe lomper hoe beter’, maar het is niet voor niets een trend. Het wordt een keer minder, ook voor Crocs. Zeker als het massaal thuiswerken straks verleden tijd is.’

Daarnaast ziet ze de verschijning van Crocs tijdens de Oscaruitreiking mogelijk als kantelpunt. ‘Zeker een momentum voor dit schoenenmerk, maar het kan ook zo zijn dat de trendsetters in de modewereld nu afstand gaan nemen en Crocs laten vallen. Eerst was het een manier om anders te zijn en viel je op met gepimpte Crocs. Maar als er zo veel aandacht komt, is het vaak snel klaar met het hippe karakter.’

Stylist Bastiaan van Schaik ziet daarentegen nog geen dip voor de plastic schoenentrend. ‘Ze zijn comfortabel, je ziet ze toch niet tijdens het thuiswerken en misschien nog wel het belangrijkste: je kunt ze makkelijk schoonmaken en ze zijn daardoor behoorlijk hygiënisch tijdens de coronacrisis. Verder denk ik dat mensen ze ook kopen omdat het een lekker anti-gevoel geeft. Een soort van stil protest tegen de huidige maatregelen en de regels van de mode.’

Als de pandemie straks over is, verwacht ook Van Schaik dat de vraag naar Crocs weer naar beneden gaat. ‘Maar ze zullen niet uit het straatbeeld verdwijnen. Over een aantal jaar worden ze weer uit de kast getrokken als er met weemoed voorzichtig wordt teruggedacht aan het rustige begin van de jaren twintig. De reden zijn we dan al hopelijk vergeten. Verder staan Crocs natuurlijk voor anti-mode en daar zijn altijd liefhebbers voor te vinden.’

Ook Stormezand denkt dat het merk wel tegen een stootje kan. ‘Dat hebben ze eerder laten zien. En vergeet niet dat Crocs een grote groep klanten heeft die de schoenen draagt vanwege het comfort. Die verlies je niet zo snel.’

Schoen om te vissen
Het Amerikaanse bedrijf Crocs werd in 2002 opgericht door drie vrienden. Ze introduceerden hun allereerste model ‘Beach’ in dat jaar tijdens een botenshow in de VS. De drie gingen graag vissen, maar konden hiervoor nooit comfortabele schoenen vinden. De antislipzolen van Crocs zorgden voor meer grip wanneer je in een bootje stapt; de perfecte oplossing voor het probleem van de vissers. Het materiaal is gemaakt van croslite, een ethyleenvinylacetaat (eva). Het eerste model zorgde toen al voor zeer uiteenlopende reacties. Inmiddels zijn er meer dan 250 modellen in omloop, variërend van de klompen tot slippers, laarzen, sandalen en sneakers.

(AD)

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234