null Beeld

Red Road

Als bewakingsagente slijt Jackie haar dagen in een kamertje volgestouwd met tv-schermen. Via bewakingscamera's houdt ze de straten en pleinen van Glasgow in de gaten, wezenloos speurend naar onraad.

Redactie

Op een dag ziet ze op haar beeldscherm een man uit haar verleden opdoemen. Ze begint hem te volgen door de stad - via haar camera's, maar ook in het echt. Waarom ze dat doet en hoe de plot van de thriller 'Red Road' zich verder ontvouwt, dat verklappen we liever niet.

Niet omdat we luie werkweigeraars zijn (daarvoor is het nog niet zomers genoeg), maar omdat we uw kijkplezier vanavond niet willen vergallen. Graag gedaan.

Andrea Arnold (regisseuse) «Van verschillende mensen kreeg ik achteraf te horen dat ze de hele film lang óp van de zenuwen waren geweest. Ik had nooit gedacht dat mijn film zo'n effect zou hebben. Bij dezen: mijn excuses, het was niet mijn bedoeling mensen met een slecht gevoel op te zadelen.»


- Ach, zand erover. De film maakt deel uit van het 'Advanced Party'-experiment van Lars von Trier: die wil drie regisseurs elk een film laten maken met dezelfde personages. Jij ging als eerste de uitdaging aan.

Arnold «Ik diende me aan bepaalde regels te houden. Ik moest mijn personages bijvoorbeeld kiezen uit een vooraf opgestelde lijst, en ik moest Schotland als setting nemen.

»Doorgaans schrijf ik over mensen en plekken die ik ken, maar omdat ik zelf niet uit Schotland kom, viel me dat dit keer iets zwaarder. Ik heb er een mouw aan proberen te passen door Glasgow als een universele plek te benaderen - dit verhaal had zich in elke stad kunnen afspelen.

»Voor een personage als Jackie had ik uit eigen beweging nooit gekozen. Ik had op voorhand geen plannetje in mijn hoofd van wat er met haar zou gebeuren. Een vriend van me is schrijver, en hij raadde me een handig trucje aan: je hangt drie of vier ideeën op een papiertje aan de muur en mikt er met een dartspijltje op. Zo brei je je verhaal aan mekaar.»


- In Von Triers omschrijving van Jackie stond niet dat ze werkte als bewakingsagente. Dat idee kwam dus van jou.

Arnold «Groot-Brittannië is bezaaid met videocamera's. Ze worden er neergepoot om straten, parken, speeltuinen en ontmoetingsplaatsen van pubers in de gaten te houden. Die camera's zijn zo precies dat ze zelfs kunnen zien wat er in je handtas zit. Al jaren denk ik, telkens als ik zo'n camera zie: wie zou er nu naar me zitten te gluren?»


- Met 'Red Road' kaapte je in Cannes de prijs van de jury weg. In 2009 deed je dat nog eens over met 'Fish Tank', een sociaal drama over een 15-jarig meisje dat valt voor de vriend van haar moeder.

Arnold «Prijzen winnen heeft zo z'n voordelen: ik krijg nu meer kansen, en er mag al eens wat meer geld tegen m'n films aangegooid worden. Maar van mijn vrijheid heb ik gelukkig niks moeten inboeten: ik maak nog altijd de films die ík wil.»

Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234