null Beeld

Regina Spektor - Far

Regina Spektor, daarvan zijn wij zo goed als zeker, bezit nog altijd het poeziealbum dat ze op haar zesde van oma kreeg, toen ze een weekje mocht blijven logeren omdat papa en mama op vakantie waren.

Noud Jansen

Op regenachtige dagen haalt ze haar album weleens uit de lade van haar commode, en slaat ze een willekeurige pagina open. Daar ziet ze een pentekening van twee meesjes op een telefoondraad, met ernaast een rijmpje: 'Two birds on a wire / One says come on / But the other says I'm tired'. Vervolgens gaat Regina Spektor achter haar vleugelpiano zitten, strekt ze - krak krak - de vingers, en perst ze er ter plekke een nieuw nummer uit, 'Two Birds', dat ze gelijk op haar nieuwe plaat zet.

'Far', dus. Op haar vijfde worp klinkt het Joods-Russisch-New Yorkse meisje-aan-de-piano (29 inmiddels) al even kinderlijk naïef als op de drie jaar oude doorbraak 'Begin to Hope', en dat bedoelen wij - echt waar - niet eens negatief.

Wel is 'Far', met big shots als Jeff 'ELO' Lynne achter de knoppen, een pak gelikter van sound. Men moet daarvoor zijn. Hier en daar loert zelfs de galmende bombast om de hoek die ook de laatste van Kings of Leon kenmerkt - niet de richting waarin wij Regina Spektor willen zien evolueren. En iets te gimmicky beatbox-uitstapjes als 'Dance Anthem of the 80's' hoeven voor ons al helemaal niet. We zijn niet boos, Regina, gewoon niet meer doen.

Maar genoeg getreurd, want voor treurnis was er voorbije rotweek al voldoende aanleiding. 'Far' is, al bij al, een prachtige plaat, die deels vrolijk springerig, deels Russisch zwaarmoedig aandoet, en songs bevat die tegelijk lieflijk en weerbarstig zijn, tegelijk breekbaar en cool.

Wij vermelden 'Blue Lips', dat naast een aanstekelijke meefluiter ook een hart onder de riem is voor de moegetergde Open VLD ('Blue is the most human color'). Wij vermelden 'Laughing with', een aan 'One of Us' van Joan Osborne herinnerend pleidooi voor de Allerhoogste ('No one laughs at God when it's gotten real late / And their kid's not back from that party yet' - dát zal Richard Dawkins leren!).

Wij vermelden het van een Kate Bush-achtig refrein voorziene 'Machine', waarin Regina iets geweldigs doet met een door David Byrne ontworpen piano-installatie waarmee men een gebouw kan bespelen - voor de geïnteresseerden: davidbyrne.com.

En laten we, nu we toch aan het vermelden zijn, ook maar meteen het mooiste nummer op 'Far' vermelden. Het heet 'Genius Next Door', en is een donkere, gedragen ballade over oud-Germaanse sprookjes, donuts en spookachtige meren (wat een combinatie!) die nog maar eens aantoont met welk een hemelse stem Regina Spektor gezegend is.

Kortom: kortom. Zaterdag vier juli speelt onze favoriete roodharige devotchka in de Marquee op Werchter. Ná Jasper Erkens: Chiromeisjes met smaak blijven dus best stáán. Chiromeisjes zonder smaak hebben op vrijdag al Amy Macdonald gehad, dus zij mogen niet klagen.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234