'Reizen Waes: Europa' op Eén

In ‘Reizen Waes: Europa’ gaat Tom Waes naar goede gewoonte op zoek naar bijzondere plekken, al blijft hij deze keer - u raadt het al - binnen de grenzen van Europa. Eerste halte: Spanje.

In de eerste drie seizoenen van ‘Reizen Waes’ trokken zowel de onversaagde Tom Waes als zijn al even onversaagde zonnebril werkelijk de hele wereld rond op zoek naar tot de verbeelding sprekende plekken, de verste en gekste plaatsen eerst. Voor de vierde jaargang beperken ze zich evenwel tot Europa, om te bewijzen dat je niet ver hoeft te reizen voor een boeiende vakantie. Noblesse oblige laat Waes de platgetreden toeristische paden, waar horden Vlamingen elkaar elke zomer voor de voeten lopen, links liggen en ruilt hij die in voor op het eerste gezicht minder aantrekkelijke bestemmingen. Geen knusse bed and breakfasts, joviale kantklossers of ‘Vlaanderen Vakantieland’-wandelingetjes dus, maar wel deprimerende drugsstadjes, vissers met baarden en onversneden Tom Waes-avontuur.

Waes en zijn maats trekken in de eerste aflevering naar Spanje, alwaar de tocht van het zuiden naar het noorden gaat, doorheen het onderbelichte deel van Spanje dat Waes zelf ‘de achterkant van Spanje’ noemt. De eerste stop is een armetierig kuststadje dat geen munt weet te slaan uit het omliggende toeristische geweld omdat het de handen vol heeft met de drugstrafiek vanuit Marokko. Waes stamelt met een verbijsterde blik “mannekes, mannekes” en een interview met een drugexpert en een doodernstige voice-over moeten ons duidelijk maken dat daar geen woord van gelogen is.

Dergelijke serieuze documentairemomenten, waarvan er nog enkele volgen, zijn niet de grote sterkte van het programma of van Waes. Soms slagen de makers erin om op ernstige momenten niet al te sensationeel te worden, zoals in de passage door een communistisch dorpje, maar te vaak vloekt de ernstige documentairetoon met de voorts luchtige kwajongenssfeer en de materie is zelden zo verontwaardigend als men ons graag wil doen geloven.

Als puntje bij paaltje komt, willen wij vooral spannende avonturen beleven en dat geldt gelukkig ook voor Waes zelf. Aan de de drugsdeskundige in het eerste stadje stelt hij een handvol min of meer diepgaande vragen, maar uiteindelijk wil Waes toch vooral weten of het misschien mogelijk zou zijn om live zo’n nachtelijke drugslevering bij te wonen. Dat blijkt het geval en dus staat de crew in het gezelschap van een politieagent die nacht paraat. Wie hoopte op glamoureuze mannen met kostuums, sigaren en pistolen was eraan voor de moeite, maar de semi-achtervolging door knullige jongemannen in trainingspak op hun brommer was ook best spannend.

De echte halsbrekende ‘Tomtesterom’-toeren volgen echter pas later, als Waes aan den lijve ondervond dat een diervriendelijke variant van stierenvechten nog geen mensvriendelijke variant hoeft te zijn. Stille getuige van zijn onzachte botsing is de naar verluidt imposante blauwe plek op zijn zone van de waarheid, die de immer bezorgde Pascal de Geluidsman een welgemeende “Godmiljeirde” ontlokt. Vervolgens gaat het langs een bergdorpje dat er niets beter op heeft gevonden dan jaarlijks een vrijwilliger in een folkloristisch pak te hijsen en die met twintig ton rapen te bekogelen. Eindigen doen we op de rotsen van het vissersoord Muxía, waar Waes meegaat met enkele vissers om zogenaamde eendenmossels te plukken in de onstuimige branding. Een spervuur aan spectaculair vertier dus, dat weliswaar wat fragmentarisch aanvoelde, maar wel knetteronderhoudend gebracht werd. Die achterkant van Spanje zag er in de piekfijne slow motions en luchtbeelden lang zo saai nog niet uit.

‘Reizen Waes’ verschaft ons moeiteloos inzicht en plezier in ongewone plekken en gebruiken door er met volle overgave en nieuwsgierigheid in te duiken. Om tot de verbeelding te spreken heeft het die enkele sensationele, dramatische momenten echt niet nodig.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234