null Beeld

Reportage: 3LAB: Back to 2015

We zijn al vaker belogen, maar geen enkele leugen waar we tot op vandaag zo bitter bij blijven als bij wat ons als jongeling op de mouw werd gespeld door Michael J. Fox in de intussen legendarische ‘Back to the Future’-trilogie: ons skateboard zou zweven, onze auto zou vliegen, en onze veters zouden zichzelf strikken, wat alvast één schier onoverkomelijk probleem uit onze kindertijd zou oplossen.

Tom Raes

De toekomst zoals die in de films te zien was, had als datum 21 oktober 2015. Tom Roes en Thomas Hogeling, fans van het eerste uur, maken vanavond op NPO 3 de rekening op: hoe dicht staan we bij wat ons dertig jaar geleden beloofd werd? En waar is ons hoverboard?

'Tom Roes (midden): 'Oké, vergeet die hoverboard, maar in 'Back to the Future' zie je veel dat écht is uit­gekomen.'

HUMO Als we de films vandaag bekijken, is het moeilijk om níét teleurgesteld te zijn.

Tom Roes «Dat vind ik ook. Thomas ziet dat anders. Zijn argument is dat je je wel kunt blindstaren op alle spectaculaire dingen die we vandaag niet hebben, zoals de vliegende auto’s, maar dat er in de films ook veel zit wat wél goed voorspeld blijkt. Iets als Skype, bijvoorbeeld: in ‘Back to the Future’ zie je iedereen door een videotelefoon praten. Maar goed, ook ik zit nog altijd te wachten op m’n hoverboard. Die vliegende auto’s vond ik destijds ook erg tot de verbeelding spreken, maar dat lijkt me ondertussen toch een slecht idee. Mensen hebben het zo al lastig om normaal te rijden.»

HUMO Hoe belangrijk waren de films voor jou?

Roes «Als kind waren het verreweg mijn favoriete films, naast die van ‘Indiana Jones’. Ondertussen is ‘Indiana Jones’ niet meer om aan te zien, maar ‘Back to the Future’ blijft vandaag nog overeind. Die films gaven me ook echt zin in de toekomst, ik kon niet wachten tot het 2015 was (lacht). Dat was ook de bedoeling van scenarist Bob Gale: hij wou de mensen een aantrekkelijke toekomst voorschotelen – iets wat tot dan toe nog niet vaak was gebeurd in sciencefiction.»

HUMO Je bent in de documentaire plaatsen uit ‘Back to the Future’ gaan opzoeken. Werden de films niet grotendeels in een studio opgenomen?

Roes «Sommige delen wel, zoals het beruchte dorpsplein van Hill Valley. Maar veel scènes zijn op locatie opgenomen, in of rond Los Angeles: het huis van Marty, dat van Doc Brown en de school kun je er gewoon gaan bekijken. De mensen die in Marty’s huis wonen, worden helemaal gek van al die aandacht (lacht).»

HUMO Welke plaats deed het bij jou kriebelen toen je er zelf stond?

Roes «Het parkeerterrein waar Marty en Doc in de eerste film de tijdmachine uitproberen. In dertig jaar tijd is daar amper iets veranderd. Thomas en ik hebben er de hele scène nagespeeld, inclusief special effects. Die hebben we bij de montage slechter moeten maken om trouw te blijven aan het origineel, want onze effecten waren te mooi.»

HUMO Gesteld dat je zelf ooit de keuze zou krijgen, naar welk jaar zou je dan het liefst wegflitsen?

Roes «Het is een cliché, maar ik zou net als in de film dertig jaar in de toekomst willen springen. Ja, 2045 lijkt me wel wat. Volgens sommigen zal de wereld tegen dan finaal naar de kloten zijn, maar dat zal allemaal wel meevallen. Mensen blijven uiteindelijk mensen, met dezelfde nare én goeie eigenschappen. En hoeveel er tegen dan technologisch ook veranderd mag zijn, ik ga ervan uit dat het leven uiteindelijk niet anders zal zijn. En ja, ik ben ook benieuwd of ze tegen dan al een hoverboard in elkaar hebben weten te steken.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234