null Beeld

Reportage: Vranckx - Congo: de helse Nationale 4

Zeggen dat wij beste maatjes zijn met de E19 is wat overdreven, maar sinds we ­hebben kennisgemaakt met de Route ­Nationale 4 in Congo, zijn we tevreden met wat we hebben.

Die N4 doorklieft het land van oost naar west, van de Centraal-Afrikaanse Republiek tot aan de grens met Oeganda: 1.200 kilometer bijna uitsluitend onverharde zandweg. Het is één van de belangrijkste handelswegen in Congo, en een dagelijkse lijdensweg voor een eindeloze stoet prehistorische trucks en hun chauffeurs. VRT-journalist Peter Verlinden, die al zo’n honderd keer in Congo is geweest, weet er alles over.

'In heel Congo heb je 20 kilometer fatsoenlijke autowegen'

Peter Verlinden «In heel Congo – en dat land is bijna tachtig keer zo groot als België – heb je ongeveer 20 kilometer min of meer fatsoenlijke autowegen. Dat is niks. Op de N1, de N2 en de N4 heb je hier en daar een paar stroken asfalt, maar die zijn maar zo breed als de gemiddelde Vlaamse dorpsstraat. En als ze beschadigd raken, rijd je er je banden stuk.

»Na recente werken liggen die asfalt­wegen er iets beter bij, maar de algemene infrastructuur is zo ondermaats dat je met een normale auto op geen enkele ­manier vlot van oost naar west of van noord naar zuid kunt rijden. Het is zelfs zó erg dat ze er niet in kilometers, maar in ­weken rekenen. Om je een idee te geven: voor een verplaatsing van 1.000 kilometer – in ­Europa een stevige dagtrip – moet je hier zes ­weken uittrekken.»

HUMO Daar word je als westerling toch gek van?

Verlinden (lacht) «Je moet je daar mentaal op instellen. Het ene jaar gaat het ook vlotter dan het andere. In 1997 heb ik met een degelijke 4x4 drie dagen gedaan over het traject tussen Kinshasa en ­Kitwit, 500 kilometer verder – we vertrokken telkens om 6 uur ’s ochtends en reden tot het ­donker werd. Nu is die weg vernieuwd en kun je de afstand in één dag afleggen.»

HUMO Hebt u ooit op die fameuze N4 gereden?

Verlinden «Jawel, in volle oorlogstijd zelfs, in 1999. Eén lange dag hebben we toen die weg gevolgd. Onderweg hebben we uren verloren door wegenwerken: ze ­waren ­bezig de bruggen te inspecteren en te repareren. Voor we erover konden ­rijden, moesten ze er vaak nog enkele balken tussen timmeren (lachje). Nu ja, je noemt die N4 wel een weg, maar eigenlijk is het ­gewoon zand, hoor.»

HUMO Zijn er geen andere manieren om je te verplaatsen?

Verlinden «Je kunt over de Congostroom reizen, maar die is maar deels bevaarbaar. Dat gaat ook verschrikkelijk traag, onder meer omdat je er voorzichtig tussen alle zandbanken moet sturen. Of je kunt via de lucht – meteen de verklaring waarom goederen peperduur zijn in het binnenland: je moet rekenen op één dollar per kilogram voor een binnenlandse vlucht. Stel dat je een nieuwe motor bestelt voor je auto, dan betaal je de prijs van de motor, plus één dollar voor elke kilogram.»

HUMO Is het in de buurlanden ook zo’n zootje?

Verlinden «Daar zijn de wegen in veel betere staat. Als je aan de oevers van de Congostroom aan de Congolese grens naar de Centraal-Afrikaanse Republiek kijkt, sta je met je voeten in de modder, terwijl je aan de overkant het asfalt ziet blinken. Redelijk hallucinant is dat.

»Congo is… (denkt na) Tja, je kunt dat niet uitleggen: je moet er geweest zijn. Een avontuur is het ­sowieso (grijnst).»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234