null Beeld

Reportagereeks: Beroepen zonder grenzen

De sterkste aflevering van ‘Beroepen zonder grenzen’ zal die van vanavond misschien niet worden – wij wachten op die waarin enkele Knack-journalisten naar Noord-Korea worden gestuurd – maar net als altijd zal het wel een hele goeie zijn.

vvp

Version:1.0 StartHTML:0000000206 EndHTML:0000009963 StartFragment:0000004907 EndFragment:0000009927 SourceURL:file://localhost/Volumes/Humo/Humo/HUM_37/2_Tekst_voor_Layout/HUM_37_000_TVBEROEP_EOR.doc

Arie Van Ginderdeuren, controleur bij De Lijn in Gent, mocht met zijn collega’s voor een weekje naar Peru, om daar in de hoofdstad Lima de drukste busroute van het land te bemannen: Linea 33.

Arie Van Ginderdeuren «Linea 33 doorkruist de stad en loopt vervolgens helemaal door tot in Ecuador. En op een lang, redelijk recht stuk reden wij. Drie uur heen, drie uur terug. Allee, eigenlijk moet dat korter zijn, maar wij deden er drie uur over.

»Als we eenmaal terug in de stelplaatswaren, stonden we net als iedereen nog in voor het onderhoud van ons voertuig. Tegen dat je met alles klaar bent, ben je algauw zestien uur aan het werken.»

HUMO Stevige werkdag.

Van Ginderdeuren «De mensen daar werken alle dagen tussen twaalf en zestien uur, zes dagen op de zeven.

»Hun manier van werken is ook totaal verschillend. In België werken buschauffeurs voor een maatschappij, voor een baas. In Peru niet: daar kopen ze met hun eigen spaarcenten een bus, waarmee ze gaan rijden op de lijn van een lijneigenaar. Ze betalen om hun route te mogen rijden, en krijgen boetes wanneer ze te laat zijn.»

HUMO Staken is er niet echt een optie, vermoeden we?

Van Ginderdeuren (stellig) «Nee. Elke dag dat ze niet werken is puur verloren inkomen. We hebben op een bepaald moment ook over ons systeem gesproken – met de nodige moeite, want zij spraken enkel Spaans – maar die mensen begrepen dat niet. Je ziet hun ogen in een diepe frons verdwijnen als je het hebt over vakbonden of het ziekenfonds: die verschieten zich kapotdat zoiets bestaat.

»Ze gaan daar overigens ook niet in mee. Tegen één van hen was ik aan het vertellen: ‘Als je bij ons zonder werk valt, kan je rekenen op steun van de overheid.’ Maar hij kon dat niet vatten: ‘Hoe kan je nu zonder werk vallen? Er is altijd werk!’»

HUMO Hoe verschillen de bussen ginder van onze lijnbussen?

Van Ginderdeuren «Je kan dat misschien nog het best uitdrukken in tijd: ze verschillen ongeveer vijftig jaar (lacht). Wij werkten met van die hele oude, door en door versleten Amerikaanse schoolbussen, van die gele uit de jaren 60. De chauffeursstoel lijkt er wel ontworpen voor fakirs: een echt spijkerbed. En dan moet je rekenen dat je daar toch gemakkelijk tien uur op moet zitten, hè. Ik kon er nog mee lachen, want ik moest werken als controleur, maar mijn collega Steven heeft het toch gevoeld aan zijn kont (lacht).»

HUMO Hoe was de werkrelatie met de lokale collega’s?

Van Ginderdeuren «Ik ben daarvan geschrokken: zeer, zéér goed. Die mannen hebben eigenlijk geen tijd – als je ziet hoeveel uren zij kloppen – maar het maakte niet uit of je nu één of twee of drie keer iets vroeg: zij bleven even behulpzaam en geduldig. Superkerels!»

HUMO Wat blijft je het meest bij van je bezoek?

Van Ginderdeuren «Hoe die mensen in het leven staan: ze bezitten niks, ze moeten alle dagen keihard werken om rond te komen, en toch heb ik hen nooit verbitterd of triest gezien. En niet alleen onze collega’s, ook de mensen die we ontmoetten in de sloppenwijken waar we sliepen: niks dan vrolijke gezichten gezien.»

HUMO Een verrijkende ervaring dus.

Van Ginderdeuren «Een enórm verrijkende ervaring. Ik ben bevoorrecht dat ik dit heb mogen doen; ’t is iets dat mij gaat bijblijven voor de rest van mijn dagen.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234