null Beeld

Reportagereeks: De Canvascollectie

‘De Canvascollectie’, de tweejaarlijkse queeste naar getalenteerde Belgische kunstenaars, gaat voor haar derde editie helemaal nationaal.

Katrien Depecker

In 2010 werd de zoektocht al uitgebreid naar Wallonië – wat resulteerde in de parallelle reeks ‘La collection RTBF’, ook nu weer op onze Franstalige zenders te volgen – en dit jaar konden ook Duitstalige landgenoten hun werk laten beoordelen door een professionele jury. Dat leverde echter geen recordaantal kandidaten op: twee jaar geleden trokken er nog 8.000 artiesten naar de preselecties, nu waren er ‘slechts’ 5.300 inschrijvingen. Kirsten Lemaire gidst ons de komende zes zondagen door de Vlaamse en Brusselse preselecties; op 13 mei komt u te weten welke creaties geselecteerd werden voor de grote tentoonstelling in Bozar.

Kirsten Lemaire «Dit jaar hebben we er echt op gehamerd dat we op zoek zijn naar hedendaagse kunst en jong talent – mensen die net van de kunstschool komen of nog studeren, dus. Dat heeft een weerslag gehad op het aantal deelnemers, maar het heeft er ook voor gezorgd dat de kwaliteit net iets straffer is. Bij de vorige editie zagen we bijvoorbeeld vaak oudere mensen die perfect uitgevoerde etsen meebrachten: heel mooi, dat wel, maar níét wat we zoeken.

»Wat je bij de studenten duidelijk merkt, is dat ze op school aangepord worden om geen betekenisloze werken te maken, maar aandacht te hebben voor wat er rond hen gebeurt. Onderwerpen die vaak terugkomen zijn de Facebook- of Twittergeneratie – dat was vier jaar geleden toch niet zo prominent aanwezig. En op alle preselecties hebben we heel veel fotografie gezien, wat natuurlijk voortvloeit uit het feit dat je nu gewoon met je mobiele telefoon foto’s kunt nemen.»

HUMO In de eerste aflevering breng je samen met de Britse kunstenaar en Turner Prize-winnaar Jeremy Deller verslag uit van de preselectie in het Brusselse Wiels. Aangename man?

Lemaire «Een fenomeen! Er was in Wiels al veel bedrijvigheid, maar met Deller erbij was het allemaal nog net dat tikkeltje interessanter. Geef die man zijn eigen tv-programma! (lacht)

»Hij maakt vaak sociaal geëngageerde werken, en dat komt terug in wie hij is: ik heb echt achter hem aan moeten crossen, want hij wilde echt van iederéén weten waarom ze precies dat werk gemaakt hadden. Hij babbelt graag met mensen, en hij heeft ook veel inzicht: hij haalde er dingen uit waarvoor ik zelf niet direct zou gestopt zijn, maar waar dan wel een compleet geflipt verhaal achter bleek te zitten.

»Een voorbeeld: op een gegeven moment hoorden we een heel geil muziekje, zo van ‘Aah! Oeeh!’ op van die ranzige beats. Deller meteen: ‘I think this will be amazing!’ Toen we gingen kijken, bleek het om beelden te gaan van jonge, knappe homo’s die clandestien gefilmd waren op de metro of op het strand –zonder dat ze dat zelf wisten, dus (lacht). Deller begon met de kunstenaar te praten: bleek dat die gast een leraar was! Je moet maar durven.

»Achteraf is die jongen naar ons gekomen: ‘Ik heb precies niet zo goed nagedacht over wat ik gemaakt heb. Nu ik met jullie gepraat heb, besef ik dat ik misschien wel iets erg stoms gedaan heb, dat me problemen zou kunnen bezorgen op m’n werk.’ Dat vond ik best grappig: het was een doodbrave jongen, zelf een homo, die vanuit zichzelf dat soort beelden maakte, en pas nadien inzag dat het toch wat op het randje was. Deller vond het fantastisch: ‘Van mij mag hij winnen!’

»Nu, de beelden waren ook wel knap gemaakt, maar ik denk niet dat het werk door is naar de volgende ronde.»

HUMO Geen werken gezien die je te arty farty vond?

Lemaire «Ik ga – net zoals veel mensen – af op mijn buikgevoel. Ik heb al een paar toffe dingen gezien waarvan ik dacht: ‘Dat zou niet misstaan in mijn living.’ Tot ik de prijs hoorde (lacht).

»Bij sommige andere werken denk ik meteen: ‘Neen.’ Zo zitten er wel een paar kandidaten tussen die andere kunstenaars kopiëren: vaak zijn dat jonge mensen die nog hun eigen richting aan het zoeken zijn. Dat kan soms nogal kunsterig zijn – je voelt: ‘Het komt er niet echt uit.’ Maar als je dan het verhaal erachter hoort en de dubbele lagen snapt, gebeurt het soms dat je van mening verandert. Dat is dan ook het toffe aan ‘De Canvascollectie’: de mensen mogen hun verhaal doen, en worden niet enkel op basis van het werk an sich afgerekend.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234