null Beeld

Reportagereeks: Shot On Location

Alsof hij met dEUS nog niet genoeg buitenkomt, reist Tom Barman de volgende weken ook nog eens de halve wereld rond in 'Shot on Location'. Dat de zanger in zijn vrije tijd al eens graag een langspeelfilm regisseert, wist u al langer.

mke

Ook in deze documentairereeks, een samenwerking tussen Canvas en het Nederlandse productiehuis VPRO, laat Barman zich leiden door zijn cinefiele neus. Bestemming: zes steden waar een moderne filmklassieker het licht zag. Zichem ontbreekt vooralsnog (misschien iets voor een tweede reeks?), maar andere metropolen als Las Vegas, Berlijn en Edinburgh staan gelukkig wel op het programma. Canvas plakt er aansluitend de klassieker in kwestie achter. Zo kunt u Barmans filmles meteen aan de praktijk toetsen. Handig!

Tom Barman «Toen de reeks in Nederland werd uitgezonden (in januari, red.) moesten we het zonder de bijbehorende film doen. Terwijl 'Shot on Location' eigenlijk het perfecte aperitief is, een korte intro en dan: pils uit de frigo, en here we go!

»We openen ook al meteen met een kanjer. 'Gomorra' is niet alleen een erg goeie film, in de bijhorende 'Shot on Location' zit ook een knoert van een scoop. Zelfs voor filmkenners!»

HUMO Nu maak je ons wel nieuwsgierig...

Barman (grijnst) «Kijken, my dear friend.»

HUMO Over op de orde van de dag dan maar: een eigen filmprogramma, is dat de droom van elke cinefiel?

Barman «Goh, een droom niet per se. Maar toen ze me belden, heb ik wel geen seconde getwijfeld. Bij de VPRO wilden ze al langer 'iets met cinema' doen. In een vroeg stadium dachten ze daar aan een soort 'Classic Albums' voor films. Pas op: een heel straffe reeks, maar visueel totaal oninteressant.

»Ik had zelf meteen iets heel anders in mijn hoofd. Als tiener was ik bijvoorbeeld verslaafd aan 'Etoiles etoiles', een Frans filmprogramma waarin Frédéric Mittérand prachtige, filosofische teksten las over beelden van Greta Garboen zo. Ik snapte er geen kloten van, maar vond het wel geweldig (lacht). Die aanpak, met veel voice-over, komt ook terug in 'Shot on Location'.»

HUMO 'Leaving Las Vegas', 'Trainspotting'... Het lijstje is behoorlijk recent. Omdat de makers nog in leven moesten zijn?

Barman «Nee, om de selectie wat makkelijker te maken hebben we de grens gewoon op twintig jaar gelegd. De zes films die uiteindelijk overbleven hebben ook met mekaar gemeen dat ze echt met hun locatie verstrengeld zijn: 'Das Leben der Anderen' kan niet zonder Berlijn, 'Gomorra' niet zonder Napels enzovoort.

»Er is wel wat discussie geweest over dat lijstje, hoor. Ik wilde er eigenlijk ook een Franse film tussen, maar Nederlanders en Frankrijk... Da's geen gedroomde combinatie, hè. Uiteindelijk kwam Britta (Hosman, de regisseuse, red.) dan met fucking' Amélie Poulain' af. We hebben het idee van die Franse film dan maar laten varen (lacht).»

HUMO Moet je een echte filmliefhebber zijn om van 'Shot on Location' te kunnen genieten?

Barman (droog) «Ja, een filmhater moet je niet zijn, natuurlijk.

»Nee, ik denk wel dat we een goede balans hebben gevonden. (Lichtjes geïrriteerd) Hoewel ik daar eigenlijk allemaal niet mee bezig ben. Voor 'Spraakmakers' heb ik ooit Nick Cave geïnterviewd en toen kreeg ik de kritiek dat het te veel een onderonsje tussen muzikanten was geworden. Ja, hallo? Vraag dan iemand anders, hè. Wat verwachten ze nu, als je twee songschrijvers bij elkaar zet? (Op dreef) Het zijn net zulke gesprekken die mij interesseren. Een schilder die een schilder interviewt, een filmmaker die een andere filmmaker ondervraagt... En dan als het wat ingewikkelder wordt? Is dat dan zo erg?»

HUMO (voorzichtig) Neen?

Barman «Nee, inderdaad. Maar goed, we duiken ook geregeld in het politieke of maatschappelijke verhaal achter zo'n film. De 'gewone' Canvaskijker komt dus ook aan zijn trekken.

»Het was eigenlijk ook dat bredere, historische verhaal waar ik zélf het meest van heb genoten. Terwijl geschiedenis mij op school geen bal interesseerde. Maar via al die films heb ik toch wel enkele straffe verhalen gehoord. Dankzij 'Bloody Sunday' ben ik bijvoorbeeld een echte expert geworden in de Noord-Ierse kwestie. Of de geschiedenis van Napels, nog zo'n eyeopener. Echt waanzinnig interessant! Helaas is dat verhaal in de montage gesneuveld, omdat Britta het te veel geschiedenis en te weinig film vond. (Roept met een Nederlands accent) 'To-hom,het is een fílmprogramma!'»

HUMO Kreeg je door 'Shot on Location' geen zin om opnieuw zelf in de regisseursstoel te kruipen?

Barman «Natuurlijk! Ik ben eigenlijk al een tijdje aan het schrijven, het duurt gewoon allemaal wat langer dan voorzien. Zo'n vier jaar ongeveer (lacht). Maar 'Shot on Location' heeft me wel weer helemaal op de rails gezet, ja. Veel kan ik over die nieuwe projecten nog niet zeggen, we zitten nog maar in de synopsisfase.»

HUMO Even goede vrienden. Een tweede reeks van 'Shot on Location', komt die er?

Barman «Wat mij betreft wel. Einmal ist keinmal, hè. Er zijn ook nog zo veel mooie stadsfilms: 'La Promesse', 'In the Mood for Love', 'Cidade de Deus'... Meer dan twee reeksen gaan we het wel niet rekken. Maar de aanvraag is binnen, we zullen zien!»

Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234