Review: 1Giant Leap - 1Giant Leap


First things first: deze recensie had al veel eerder klaar kunnen zijn, ware het niet dat één of andere record exec - moge hij schreeuwend uit een helikopter gegooid worden boven Crocodile Pond - deze cd van een nieuwe kopieerbeveiliging heeft vo...


First things first: deze recensie had al veel eerder klaar kunnen zijn, ware het niet dat één of andere record exec - moge hij schreeuwend uit een helikopter gegooid worden boven Crocodile Pond - deze cd van een nieuwe kopieerbeveiliging heeft voorzien, zodat wij 'm niet op onze pc kunnen afspelen. Nu weten we niet hoe het met u zit, maar wij kunnen gewoonweg niet recenseren zonder af en toe een pop-up hier en een naakte Britney-lookalike daar - de nerd in ons is nu eenmaal een hongerig, veelkoppig monster.

Deze cd is ontsproten aan het brein van twee producers die plots beseften dat hun portable behalve een veredelde typmachine ook een volwaardige opnamestudio was. Ze besloten de wereld rond te reizen met het ding onder de arm en nu eindelijk eens wereldmuziek in de ware zin van het woord te maken: een djembéspeler uit Senegal mag z'n ding doen over de bijdrage van een Turkse darbukameester heen, terwijl een Indiër en een Nieuw-Zeelandees samen zingen. U had het misschien niet verwacht van ons, bijzonder sceptische motherfuckers als we zijn, maar we moeten toegeven: we vonden het een fantastisch idee.

Als u nog dringend een kalf te slachten, een kelder leeg te pompen of een kind van school te halen heeft, kunnen we u nu al verklappen dat het beter bij dat idee gebleven was.

Het probleem ligt niet zozeer bij de bijdragen van de etnische gastmuzikanten als wel bij de door beide producers geleverde backingtracks. De credentials van beide heren lieten eerlijk gezegd ook weinig anders vermoeden: de ene helft, Duncan Bridgeman, werkte vroeger voor Maxi Priest en Aswad en mocht ook Dido's 'No Angel' producen, terwijl de andere helft, Jamie Catto, naast filmmaker ook founding member van Faithless is.

En dat hoor je, helaas. 'My Culture', lekker sloom volgerapt door Maxi Jazz van datzelfde Faithless, wordt volledig om zeep geholpen wanneer daar plots Robbie Williams met een wansmakelijk refrein opduikt. Michael Stipe is helemaal zijn pedante zelve op 'The Way You Dream', al verzuipt hij volledig in een tsunami van stroperige synths. Diezelfde synths zorgen ervoor dat op de rest van deze cd prachtige instrumenten - waarvan wij ons afvroegen hoe ze zouden klinken - als doudouks, peenays en nyatiti's, en zelfs de stem van Kurt Vonnegut naar de achtergrond verbannen worden. Door 25 landen reizen om met de meest fascinerende muzikanten samen te werken en er dan nog in slagen je eigen gefrustreerde producersego je plaat volledig te laten domineren, faut le faire!

Eén lichtpuntje: Speech van Arrested Development en Neneh Cherry hebben bij de opname van hun track, 'Braided Hair', duidelijk zelf de touwtjes in handen gehouden, en leveren zo een bijzonder fris en aanstekelijk singletje af.

1Giant Leap is één gigantische sprong in het ijle geworden. Uitstekend plaatje voor grafisch ontwerpers met een espressomachinefixatie, mensen die straalbezopen op handelsbeurzen ronddweilen netwerken noemen en soixantehuitards die hun vinylcollectie gradueel wensen te vervangen door politiek correctere cd's. The rest of you lot: avoid!

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234