Review: A$AP Rocky op Best Kept Secret 2015

Ik Kom Wel Wanneer Ik Goe$ting Heb Rocky

Ja kijk, niet dat we zelf de meest punctuele piefen zijn die je tegen het lijf kan lopen op een festival, maar verdraaid: als A$AP Rocky pas een kwartier na het voorziene uur voor op het podium verschijnt, wil dat ook zeggen dat dan al een kwart van zijn podiumtijd zonder veel bekijks gepasseerd is. En dat valt op, omdat zowat elke artiest die we dit jaar al zagen op Best Kept Secret wél wonderbaarlijk genoeg tot bij z'n respectieve podium raakte toen het moment daar was. Des te vreemder dat Rocky - met weinig meer dan een dj, een treurige showtrap en zijn crew achter hem - dat niet kan.

'A$AP Rocky tuurde over de menigte, hief z'n microfoon en plaatste vervolgens z'n naam tussen die van alle andere Grote Denkers die hem voorgegaan waren toen hij proclameerde: 'Hoes / I got hella hoes / I got hoes / I got hella hoes'.'

Maar goed. Toen was het zover, en daalde A$AP Rocky z'n showtrap af, z'n kolkende publiek tegemoet. Hij tuurde over de menigte, de verte in, hief z'n microfoon en plaatste vervolgens z'n naam tussen die van alle andere Grote Denkers die hem voorgegaan waren toen hij proclameerde: 'Hoes / I got hella hoes / I got hoes / I got hella hoes'. Wat zegt u? Dat we ermee aan het lachen zijn? We zouden niet durven. Wat we maar willen zeggen: A$AP Rocky liet zich live niet makkelijk serieus nemen. Voor de geloofwaardigheid was er nochtans ook een gitarist bijgehaald, maar die werd blijkbaar niet genoeg betaald om ook echt gitaar te spelen of de geluidsbrij eromheen - met een bas die de oren van je kop knalde en het half verteerde festivalvoer in je maag een stel stampen verkocht - ook maar een beetje te kruiden.

Rocky kán dingen, dat weten we van z'n platen. Voor ons dan ook een raadsel waarom hij op het podium per se dingen wil uitproberen die hij niet kan - of toch niet zonder een producer in z'n achterzak die als een corrigerende onderbroek één en ander wegmoffelt of rechttrekt. Zingen, bijvoorbeeld. In 'Holy Ghost': 'Holy ghost / I'm on my knees / I'm on my knees'. Wat hij daar deed? Onze gok, afgaand op hoe het klonk: verwoed de toonladder zoeken.

Het kan anders, weten we. Kijk naar Kendrick Lamar. Kijk desnoods dichter dan uw neus lang is en zie ook Tourist LeMc. Hiphop hoeft heus niet alleen maar crowdpleasen als doelstelling te hebben - want dat deed het wél: opruien. Maar een mens kan ook niet overleven op enkel McDonalds. De mens die dat wel kan, willen we eerlijk gezegd niet eens leren kennen.

Verlaten we u met de woorden die Rocky ons zelf toevertrouwde op Best Kept Secret, van zijn hart tot het onze, en die we tot het eind van ons dagen daar ook zullen meedragen: 'Shake that ass, girl / make that coochie wet'.

En wat vond ú van het concert?