Review: A.C. Newman - The Slow Wonder

Ze zijn zeldzaam, de platen zonder houdbaarheidsdatum, maar 'The Slow Wonder' van Carl 'A.C.' Newman is er eentje. De frontman van de fantastische The New Pornographers doet op zijn solodebuut exact wat we van 'm verwacht hadden: zingen als de gedroo...

Herbert Struyf

Ze zijn zeldzaam, de platen zonder houdbaarheidsdatum, maar 'The Slow Wonder' van Carl 'A.C.' Newman is er eentje. De frontman van de fantastische The New Pornographers doet op zijn solodebuut exact wat we van 'm verwacht hadden: zingen als de gedroomde supersub van Ray Davies, en de concurrentie weer maar eens de loef afsteken met de beste powerpopsongs sinds 'Frosting on the Beater' van de Posies. Liedjes die én complex én subtiel én duivels catchy zijn, waardoor ze 50 luisterbeurten later nog steeds fris klinken. Songs waarin elk falsettokoortje, elke crunchy gitaarriff, elke pianoriedel een waar-heb-ik-dat-nog-gehoord?-belletje doet rinkelen - Cars? Guided By Voices? Todd Rundgren? The Shins? Big Star? Redd Kross? - zonder dat je het antwoord ooit vindt.

En toch klinkt 'The Slow Wonder' niet als een nieuwe plaat van TNP. In dertig minuten laat Newman een breder spectrum horen, van bittere new wave in 'Better than Most' tot door knarsende cello's aangedreven glamrock in 'The Town Halo' en uitbundige popgekte in 'Miracle Drug'. De songs klinken (vaak) soberder, het tempo ligt lager en de teksten bevatten minder clevere-woordspelingen-per-minuut, al deelt Newman met stadsgenoot Douglas Coupland nog steeds een fascinatie voor gewone mensen in lichtjes surreële situaties. In 'Come Crash' bezint een koppel zich vlak na een auto-ongeluk over hun relatie ('We should be dead / We should be stars / And perfect tense').

Toegegeven, als hardcore TNP-fans voelen we soms een steekje heimwee naar de zang van Neko Case, naar de onorthodoxe rammelsongs van co-songschrijver Dan Bejar, naar de overdaad aan hooks en akkoordenwisselingen, naar die heerlijke overdosis-suiker-en-cafeïne-buzz die doorgaans al na één TNP-song in ons hoofd plaatsnam. Maar popfans die daar alleen maar schele koppijn van kregen, hebben nu geen enkel excuus meer: 'The Slow Wonder' is TNP voor het brede publiek. Er staat geen enkele zwakke song op de plaat (al slepen 'Most of Us Prizefighters' en 'The Battle for Straight Time' hier en daar een ietsiepietsie) én er staan minstens zeven geheide singles op. Nu kopen, en we garanderen u dat u ze over vijf jaar nog steeds moeiteloos kunt meefluiten.