Review: A Ma Soeur
Eén van de meest interessante en oorspronkelijke cineasten uit het land van de Brie is Catherine Breillat (van het prachtige 'Une Vrai Jeune Fille'). Niet omdat ze vooralsnog de enige regisseuse is die een stijve lul in beeld kan zetten zonder d...
Eén van de meest interessante en oorspronkelijke cineasten uit het land van de Brie is Catherine Breillat (van het prachtige 'Une Vrai Jeune Fille'). Niet omdat ze vooralsnog de enige regisseuse is die een stijve lul in beeld kan zetten zonder dat ons de aandrang overvalt om naar Kerk & Leven te schrijven (zie: 'Romance X'), maar wél omdat ze zulke mooie vrouwenportretten maakt. Breillat filmt tienermeisjes precies zoals ze zijn: mooi, smachtend, aandoenlijk, sensueel, koppig en wreed. Haar nieuwste 'A Ma Soeur', het portret van twee zusjes die voor dezelfde nietsnut vallen, gaat in wezen over niets anders dan een banale vakantieflirt, maar bevat niettemin drie lange sequenties van een zeldzame intensiteit: een intieme verleidingsscène (met naar goede Breillat-traditie een jonge Alain Delon-lookalike in de hoofdrol); een hallucinante, waanzinnig mooi in beeld gezette rit over een autosnelweg; en een ongemeen schokkende (maar perfect verdedigbare) ontknoping. U zult achteraf aan een flinke borrel toe zijn, maar toch: een aanrader.