Review: Adam Thorpe - Onder de straatstenen het strand

De al jarenlang fluks experimenterende writer's writer en halve Fransman Adam Thorpe had in 2003 met 'No Telling' een zeer toegankelijke mei '68-roman afgeleverd, en die is nu met enige vertraging ook in het Nederlands verschenen, met als titel 'Onde...

De al jarenlang fluks experimenterende writer's writer en halve Fransman Adam Thorpe had in 2003 met 'No Telling' een zeer toegankelijke mei '68-roman afgeleverd, en die is nu met enige vertraging ook in het Nederlands verschenen, met als titel 'Onder de straatstenen het strand' (Podium). Thorpe, Brit van geboorte, ontving in 1992 eeuwige roem (maar net geen Bookerprize) voor zijn roman 'Ulverton', waarin hij op Joyceaanse wijze driehonderd jaar in het bestaan van een denkbeeldig Engels stadje beschreef. De globetrottende auteur is zich in de tussentijd steeds meer gaan oriënteren op het continent: het nog te vertalen en bij onze Angelsaksische buren bijzonder warm ontvangen 'The Rules of perspective' (2005) speelt zich af in het Duitsland van 1945 en in 'Onder de straatstenen het strand' herkent u wellicht een Parijse slogan - zeker als u ooit nog zelf de verbeelding aan de macht heeft willen helpen.

Verrassend en verfrissend is dat deze roman niet eens zo nadrukkelijk inzoomt op het legendarische studentenprotest, al vormen de rellen wel het decor voor de ontknoping, een wilde slotrit van zo'n slordige honderd bladzijden: best spannend, maar ook wel traditioneel. Deze pil van meer dan vijfhonderd bladzijden is ook op andere vlakken uitermate klassiek: Gilles, een ik-figuur van een jaar of dertien, kampt met een drinkende, stofzuigerverkopende stiefvader, een nerveuze, godsvruchtige moeder en een diepmenselijke maar verder behoorlijk kierewiete zus. Thorpe licht op de juiste momenten de juiste tipjes van de sluier en rechttoe-rechtaan onthullingen worden vakkundig versneden met Gilles' inwijdingen in het leven zoals het was in 1968. Niet alleen de bronnenvermelding achteraan toont dat Thorpe zijn huiswerk goed heeft gemaakt: de unique selling proposition van dit boek moet wel de sfeerschepping zijn: de rekwisieten - van de obligate anti-Vietnamposters tot de Wimpy-milkshakes - zijn met zorg gekozen.

'Onder de straatstenen het strand' is niet de gloedvolle, revolutionaire roman die het bloed van de gemiddelde soixante-huitard achter zijn CEO-desk sneller zal doen stromen, maar biedt ampele panorama's voor mensen die aan nostalgie, empathie en ironie lijden. Het is een zeer leesbare, efficiënte vertelling van kleine mensen die groot worden en ook maar trachten te overleven. Voor deze zomer moet dat genoeg zijn.