Review: Agnes Obel (Koninklijk Circus)

Wij zijn sowieso een sucker voor weemoed en hartzeer, en dan zeker wanneer ze geserveerd komen in de gedaante van bevallige blondines. Hmm!

Laat u door haar paspoort niks wijsmaken - het houdt nukkig vol dat ze Deense is - het optreden van Agnes Obel in het Koninklijk Circus was een thuismatch. Zij is één van die artiesten die hier in België altijd een streepje voor heeft gehad op de rest, en haar naam begint niet eens met een 'E' - zie: Elbow, Editors, Eels. Wij maken ons sterk dat Obel volgende zomer voor de Rode Duivels supportert.

'Eén traantje per snaar'

Het helpt dat Agnes - wee het schorremorrie dat Anjes durft te zeggen - de afgelopen jaren, net als collega-nimf Laura Marling, de evolutie wist te maken van in zichzelf gekeerde freule naar enthousiast podiumbeest. Afijn, béést.... Met een eenvoudig truitje, een beschermende rode sjaal, en hier en daar een sliert stilte die ze tussen de pianotoetsen liet dwarrelen, toonde ze vooral the art of the understatement in de vingers te hebben. Ze hoeft haar stem niet te verheffen om opdoffers uit te delen.

De twee meisjes van Timber Timbre mochten viool en cello betokkelen. Goeie beslissing: met drie vormen ze een combo voor knussedekentjesmomenten. Zo van die pianomuziek met strijkers erbij durven wij al eens overhaast als 'schmalz' te klasseren, maar dat toont vooral aan dat wij soms een elitaire oetlul zijn - 'The Curse', 'Chord Left', 'Run Cried the Crawling': allemaal goed voor één traantje per snaar. Een voor stoorzender spelende verkoudheid bij Obel zorgde nog eens voor extra breekbaarheid - en hees bleek nog maar eens synoniem voor sexy.

Liedjes werden niet voorgedragen, maar in het oor gefluisterd - bij iedereen één voor één. Het indrukwekkendst? 'Fuel to Fire', een kushandje als een opgestoken middenvinger richting Florence and the Machine. Het mooist: 'Dorian' - hoogtepuntje uit sophomore effort 'Avedine' - een nummer dat steevast afgesloten wordt door de droge kuch van al wie luistert. Agnes Obel maakt geen muziek waarrond je essays kan schrijven, die je port en uitdaagt, of die je je opvattingen over muziek doet bijstellen. Ze heeft één functie, in drie delen: doen wiegen, je meisje vastpakken, en zwijmelen.


Het moment

Dingske, 'Riverside', was wel tof.


Het publiek

Bewees dat en masse de hots krijgen voor één en hetzelfde meisje evengoed als een kolkend handgemeen, kan leiden tot een gezamenlijk smachten. Zucht.


Quote

'Eén van Europa's mooiste concertzalen,' aldus La Obel over het Koninklijk Circus. Weet u wat: we geloven haar gewoon.


Tweet

Een emoticon was zelden meer op z'n plaats.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234