Review: Agnes Obel op Rock Werchter 2014

Op Rock Werchter moeten spelen op een moment dat Argentinië-België amper vijf minuten afgelopen was, bovendien op een locatie (The Barn) waar ocharme een paar honderd mensen was opgedaagd. Dat heet: een uitdaging.

Agnes Obel is een rasartieste van wie we vermoeden dat ze zich zelden door externe omstandigheden laat tegenhouden, en ze betrad het podium dan ook met een verbeten trek om de lippen. Ze had een koket strijkerstriootje meegenomen, en een handvol doorleefde pianosongs waarmee je naar de oorlog kan. Ze bracht breekbare, verstilde, intieme versies die hun kostje verdienen door de luisteraar weg van de wereld te slaan. Dat lukte ook, waarvoor hulde. Of toch net zolang tot we iemand naast ons weer ‘Higuain, godverdomme!’ hoorden kelen. En: ‘Waar zat De Bruyne feitelijk?’ We begrepen hen. Net zoals we ook Obel bij momenten heel goed begrepen, tijdens die geweldige cover van ‘Close Watch’, bijvoorbeeld.

‘Aventine’, ‘On Powdered Ground’ klonken feilloos en prachtig, maar ze vielen net niet dood op de lege plankenvloer van zodra ze de wijde wereld in gestuurd waren. Je zag voornoemde verbeten trek gaandeweg ook morphen in een soort flauwige gelatenheid. De timing zat niet helemaal goed, zullen we maar zeggen. Wat nu een driesterrenconcert was, is er morgen één met vier sterren. Komt in de agenda: herkansing in een zaal.


Het moment

‘Riverside’, toch.


Tweet

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234