Review: Alain de Botton - De kunst van het reizen

Alain de Botton is een jonge Britse schrijver die behalve in de boeken ook goed rondkijkt in het leven, en dit is één van zijn vaststellingen: er zijn weinig dingen waar mensen zich zo toegewijd mee bezighouden als met ongelukkig zijn. De B...

Alain de Botton is een jonge Britse schrijver die behalve in de boeken ook goed rondkijkt in het leven, en dit is één van zijn vaststellingen: er zijn weinig dingen waar mensen zich zo toegewijd mee bezighouden als met ongelukkig zijn. De Botton is filosoof, en wel van die school die meent dat de filosofie een speurtocht is naar het goede leven, en hij doet dus alles wat hij kan om de mensheid op betere gedachten te brengen en ons de weg naar het geluk te wijzen. 'Wijsheid,' zo schreef hij al in zijn eerste boek ('Proeven van liefde', 1993), 'begint met het besef dat de kunst om te leven niet aangeboren is, maar dat leven een vaardigheid is die we moeten leren, zoals we leren fietsen of pianospelen.' In zijn nieuwste boek, zijn zesde, haalt hij er Friedrich Nietzsche bij voor wat rugdekking: als je eens goed kijkt hoe mensen met hun alledaagse ervaringen omgaan, zegt die, merk je dat het een minderheid is die veel van weinig weet te maken; de meerderheid maakt weinig van veel.

De nieuwe De Botton wil ons helpen wat meer te maken van onze reiservaringen. 'De kunst van het reizen' (uitgeverij Atlas) is geheel volgens De Botton-recept bereid: hij mengt mini-essays over denkers, schrijvers en kunstenaars die nuttige aanzetten geven tot reflectie, dit keer dus over het reizen, met persoonlijke ervaringen. Zelf reist hij bijvoorbeeld naar Amsterdam, Madrid, de Sinaï-woestijn, de Provence, het Britse Lake District, het eiland Barbados, en naar zijn eigen slaapkamer, maar zijn summiere verslagen van die trips zijn vooral bedoeld om de reiservaringen en -bedenkingen van anderen een kader te bezorgen. Baudelaire, Wordsworth, Gustave Flaubert, Alexander von Humboldt, John Ruskin, Edward Hopper, Vincent van Gogh, Xavier de Maistre: het gezelschap van de gastdocenten is divers, net als hun onderwerpen. Wat trekt ons altijd weer naar onze valiezen toe? Waarvoor staan noties als het exotische en het sublieme? Wat kan je doen om méér te zien? En waarom vallen reizen zo dikwijls tegen? Laat ik het bij één antwoord houden, op die laatste vraag: de brochure wint het zo dikwijls van de werkelijkheid omdat je helaas met jezelf op reis moet.

De Bottons 'De troost van de filosofie' heeft een vol jaar in de Top-10 vertoefd, en is er net uit verdwenen. 'De kunst van het reizen' is een geheel geslaagde opvolger: een superieur geschreven filosofische gids, en bovendien nog een fraaie uitgave ook. Zelfs de eigen foto's van De Botton worden alsmaar beter.

undefined