Review: Alan Hollinghurst - De schoonheidslijn

De reputatie van de auteur wees al in de richting, en anders gaf de titel wel een stevige hint: in 'The Line of Beauty', de nieuwe, meesterlijk geschreven roman van Booker Prize-winnaar Alan Hollinghurst, wordt er gesnoven dat het geen naam heeft (of...

De reputatie van de auteur wees al in de richting, en anders gaf de titel wel een stevige hint: in 'The Line of Beauty', de nieuwe, meesterlijk geschreven roman van Booker Prize-winnaar Alan Hollinghurst, wordt er gesnoven dat het geen naam heeft (of toch: één keer heet de coke Chaucer). Toch blijkt 'De schoonheidslijn' (Prometheus) uiteindelijk niet te verwijzen naar het witte poeder, maar naar Kunst. De lijn in kwestie is in de eerste plaats een esthetische figuur; het is een beeld voor de bijna ziekelijke stijldwang van het hoofdpersonage. 't Is dat we alleen met volstrekt andere genotsmiddelen overdrijven, anders zouden we schrijven dat de vijfhonderd bladzijden van deze verrukkelijke roman verslavend zijn.

In 1983 trekt Nick Guest (de achternaam is een eufemisme voor 'parasiet') in bij de Feddens, een nest van veel te rijke Tories die hardop fantaseren over visite van nog veel rijkere conservatieven, en dan vooral van The Lady zelf. Wanneer Thatcher de familie daadwerkelijk met haar aanwezigheid verblijdt, hebben we Nicks initiatie in de herenliefde al achter de rug. Hij is lang niet de enige chocoholic in dit spiegelpaleis van de schone schijn, maar veel anderen zitten nog in de kast. In de meeste gevallen zal aids - een ziekte die in de jaren tachtig niet zonder reden met hoofdletters werd geschreven - hen er finaal, en fataal, uit trappen.

Ondertussen offreert Hollinghurst in een duizelingwekkend tempo snedige opmerkingen over vanalles en nog wat, van zwembroeken met knellende knobs over idiote linkse denkbeelden tot Henry James en Lewis Carroll. Hollinghurst schrijft zelden een zin zonder dubbele bodem, en zijn karaktertekeningen getuigen tegelijk van een licht diabolisch intellect en een diepgaand empathisch vermogen. 'Verfijnd' en 'vulgair' liggen in 'De schoonheidslijn' ongeveer even ver uit elkaar als in onze Van Dale, en ergens op de lijn tussen die twee punten ligt de menselijke vrijheid: dit spectaculaire boek stelt zich de vraag wáár precies. Bij twijfel kan men altijd terugvallen op dat ándere lijntje.