Review: Aleksandar Hemon - De Pronek-fantasieën

Ook de in het Engels schrijvende Bosniër Aleksandar Hemon deed in 2000 reikhalzend uitkijken naar een opvolger voor zijn behoorlijk fantastische verhalenbundel 'Wat is er toch met Bruno?'. Dat boek stond vol met bittersweet symphonies over opgro...

Ook de in het Engels schrijvende Bosniër Aleksandar Hemon deed in 2000 reikhalzend uitkijken naar een opvolger voor zijn behoorlijk fantastische verhalenbundel 'Wat is er toch met Bruno?'. Dat boek stond vol met bittersweet symphonies over opgroeien onder het alziend oog van kameraad Tito, over de oorlogsgruwel in Sarajevo en over woekerend nationalisme op de Balkan. Hemons eerste roman 'De Pronek-fantasieën' laaft zich aan dezelfde bron als de uitschieter in zijn debuut, 'Blinde Jozef Pronek en de dode zielen', waarin de schrijver zijn ervaringen als Bosnische immigrant in Chicago vereeuwigde.

De naamloze verteller van 'De Pronek-fantasieën', een Amerikaanse migrant uit Sarajevo die zich later openbaart als Victor Plavtsjoek, loopt tijdens een sollicitatiegesprek zijn oude jeugdvriend Jozef Pronek tegen het lijf en verliest zich prompt – à la Nathan Zuckerman, Philip Roths fetisjverteller – in een dagdromerige reconstructie van diens jeugd. Pronek speelt aanvankelijk nog een schlemielachtige hoofrol in de verwoesting van zijn Arcadië op de Balkan, dat dankzij de soundtrack van Beatles-songs als 'Nowhere Man' - tevens de Engelse titel van de roman – ronduit heerlijke passages oplevert. Wanneer hij de grote oversteek naar Amerika waagt en het motto van Henry Rollins ('Life will not break your heart / It'll crush it') hier om de hoek loert, maakt Hemon handig gebruik van de melancholie die John, Paul, Ringo en George 'm aanreiken: 'He's a real nowhere man / sitting in this nowhere land / making real nowhere plans'. Elke zin van zijn roman is dan ook doortrokken van een subliem verwoord 'sevdah': 'de weldadige hartenpijn die samengaat met de aanvaarding van 's levens treurigheid, een pijn die je de kracht schenkt om met volle overgave van dit moment te genieten.'