Review: Algiers op Pukkelpop 2015

Een post op facebook: ‘Algiers: The Bad Seeds uit Afrika’. Of iets van die strekking. In ieder geval: onze interesse was geen klein beetje gewekt. Cd beluisterd en enigszins op onze honger blijven zitten, na nog een paar veelbelovende concertrecensies de knoop doorgehakt: de Club op Pukkelpop, wij zouden er zijn.

Jürgen Beckers

Een pril doch niet meer piepjong kwartet - hun debuut is er sinds juni van dit jaar – volgens de beknopte bio uit Atlanta, Georgia, maar van oorsprong een beetje van overal.

Vaststelling 1: Algiers ziét er effectief uit als The Bad Seeds met Afrikaans bloed. Netjes in het pak, het kleurenpallet beperkt tot zwart en wit, een zwarte op zang, en een androgyn, van ver naar masculien overhellend specimen op drums. De toetsenman ontstak geregeld zonder noemenswaardige aanleiding in een soort spastisch-epileptisch Ian Curtis-dansje waar hij even abrupt ook weer mee ophield. Laten we er maar niet mee lachen.

Vaststelling 2, deels vervat in vaststelling 1: Algiers vindt uiterlijk vertoon niet onbelangrijk. Het zag er goed uit, hun gitaren leken meer op kleur dan op klank te zijn gekozen, en hun elektronica hadden ze weggemoffeld in lederen koffertjes die je eerder aantreft in scheepswrakken dan in muziekwinkels. Er kwam ook een vioolstok aan te pas. Wat ons bij vaststelling 3 brengt.

Vaststelling 3: die vioolstok was niet altijd even nodig. Oftewel: Algiers leek van experimenteren een rotsvast plan te hebben gemaakt, en zoals u intussen wellicht weet, zijn ideeën in de muziek zoveel interessanter dan plannen. Een gitaar klinkt niet noodzakelijk anders omdat je ze ondersteboven houdt. Of zoals Keith Richards ooit zei: ‘As far as I’m concerned, art is only short for Arthur’.

Waarmee wìj geenszins willen gezegd hebben dat Algiers finaal en integraal op de schroothoop mag. Ze durven, ze doen, en ze menen het. Het ontbreekt hen enkel aan een stel song dat bij het plaatje en de sound past.