Review: Alice In Chains op Rock Werchter 2010 (Main Stage)

Het is stil in Seattle, nowadays, maar Alice In Chains bestaat nog. En presenteerde vanmiddag een zwartgeblakerde nostalgietrip die uren later nog in de onderbuik brandde.

Het optreden

Loeien er nog gitaren in Seattle? Ik stel me voor dat het er stil is, nu de grunge in een museum naar adem ligt te happen, niemand nog een bloody fuck geeft om hoe het was om jong te zijn in de jaren 90, en je op Werchter geen tiener meer vindt met een Kurt Cobain-shirt.

Alice In Chains was dan ook pure nostalgia - dat vreemde gevoel van heimwee, gek genoeg bijna altijd geprojecteerd op tijden die helemaal niet leuk waren. Een triest verhaal ook, dat Alice: rock-n-roll eindigt waar de overdosis begint. Layne Stayley kan het u niet meer navertellen. In zijn plaats is er nu William Duvall - coole afro! - die qua stemgeluid akelig dicht bij Stayley zit. En de spirit van Alice helemaal in z'n lijf heeft zitten - hopelijk blijft hij wél van de naald.

Gestaalde gitaren, dragende stemmen, en oudere jongeren die het op een fijn crowdsurfen zetten. Alice In Chains in 2010 op Rock Werchter was vooral verwarring: zwelgen in teenage fear gebracht door veertigers, suïcidale lyrics meelippen terwijl je lief een strooien rokje aanheeft, het hoofd bangen op Rain When I Die', Them Bones', Damn That River', No Excuses' en Rooster', en beseffen: grunge is dood, leve de grunge! Alice In Chains op Rock Werchter: niet actueel, niet relevant, niet meer zoals het geweest is. Maar wel: steengoed.

Cliché, ok, maar Would?' blijft een lans-met-ingevette-punt die zich meedogenloos in de hartstreek boort.

Naast het podium heeft Dave Grohl net z'n tieten geflasht! Lékker!'