Review: Alice on the Roof op Rock Werchter 2016

We hebben haar wel door, die gekke Alice: in haar vrije tijd speelt ze stiekem voor Tinkelbel, het elfje uit Peter Pan.

Mocht u mejuffer Alice Dutoit ooit kwijtraken in een mensenmassa, hoeft u enkel te zoeken naar een frêle eenentwintigjarige met een suikerspinroze coiffure – of maak het uzelf makkelijk en volg het zeemzoete geluid van kauwgumballenpop à la Grimes, maar dan met minder brullen, meer blozen. Die modus operandi heeft u vandaag in grote getale naar The Barn gebracht, waar Alice on the Roof heen en weer huppelde en en passant haar samplepad bespeelde met een drum- annex toverstokje. Stomverbaasd was ze, dat kortgerokte elfje, dat ze een paar jaar terug wat zat te klungelen op haar slaapkamer en nu voor zo’n publiek stond. Dat is alleszins wat ze met een lichtvoetig Frans accent in ons oor fluisterde in de backstage, maar met zo’n capricieuze Tinkelbel weet je nooit.

Laat het talent van Alice on the Roof wat rijpen (nogmaals: slechts eenentwintig!) en dan mag dat publiek nog stevig aanzwellen. Zelfs om één uur in de middag, feitelijk een onooglijk tijdstip op een festival, kwam het volk van heinde en verre aanzeilen om te zien hoe dat tenger wezentje in het rond paradeerde, haar keelgat vol openzette en bizarre dansbewegingen uit de kast haalde – denk: een half nummer lang haar eigen chakra reinigend, wat ongeveer leek alsof ze plukken hondenvacht van haar kleren haalde. Intussen zijn we er rotsvast van overtuigd dat Alice Dutoit een resem vakantiehuisjes bewoont in Belgenland, Wonderland én Nooitgedachtland. Vooral dat laatste dan: nooit gedacht dat zo’n piepjong veulentje The Barn tegen één uur bijna vol zou krijgen, en al helemaal niet dat dat volk ook zou blijven staan. En toch – na vandaag verrast het ons niet meer.

De drum-off als grote finale: een wedstrijdje vellen kloppen tussen Alice en haar eigen drummer.

Gefascineerd, gecharmeerd.