Review: Allison Moorer - The Duel

'You may question my honesty, but not my thirst, so do me a favor and give me one on the house' zingt Allison Moorer op 'The Duel'. Hoe dorstig ze is, weten we niet, maar aan haar eerlijkheid hebben we nooit getwijfeld. Moorers stem - een valies vo...

Marc De Jong

'You may question my honesty, but not my thirst, so do me a favor and give me one on the house' zingt Allison Moorer op 'The Duel'. Hoe dorstig ze is, weten we niet, maar aan haar eerlijkheid hebben we nooit getwijfeld. Moorers stem - een valies vol vibrato's, met helemaal onderin een gekwetste ziel - en haar onbespoten lyriek beroeren ons al diverse platen lang, ook al zijn die soms voorzien van een iets te fraai opgepoetste Nashville-sound.

Op 'The Duel' trekt de zus van Shelby Lynne (luister ook eens naar haar nieuwe 'Identity Crisis') een rauwer, meer rockend jasje aan, en dat zit haar als gegoten. Stel u bij rock wel de Crazy Horse-variant voor: mineurakkoorden op een groove die nooit haast heeft. Het levert geweldige songs op. We noemen 'I Ain't Giving up on You', het poppy 'Melancholy Polly', het breed uitgesponnen 'All Aboard' en het met brandende gitaren en dito zang uitgeruste 'Believe You Me'. Ook zeer sterk is 'Once Upon a Time She Said': twee minuten en veertig seconden lang galmt Moorer de tranen uit uw ogen, waarna met donderend geweld de band invalt.

In 1986 werd moeder Moorer door vader Moorer vermoord; daarna richtte hij het geweer op zichzelf. Die persoonlijke tragiek klinkt altijd door in de muziek van hun dochter: in 'Sing Me to Sleep' gedenkt ze hoe haar moeder elke avond een slaapliedje voor haar zong; in het titelnummer zingt ze, een zuchtende piano op de achtergrond: 'In this cemetery mist stands a newborn atheist / Even if you do exist you are far from almighty'.

Allison Moorer is het soort zangeres dat muziek maakt omdat het leven haar geen keuze heeft gelaten, en dat voel je. Mocht u ons horen hijgen, dan komt dat omdat we deze plaat lichtelijk adembenemend vinden.