null Beeld

Review: Amatorski op Pukkelpop 2014 (Castello)

De avond viel, zoals avonden zelden weten recht te blijven op het eind van de dag, en daarbij was de perfecte groep voorzien in de Castello.

Het was Amatorski: mooie mensen, met Inne Eysermans als mooiste - op de voet gevolgd door Sebastiaan Van den Branden. Mensen die melancholie nog naar waarde weten te schatten in een tijd dat uw selfie al uit de stijl is voor u uw Instagram-filter nog maar gekozen hebt. Kortom: lui naar ons hart, maar laten we in 's hemelsnaam objectief blijven.

Want een uitstekend concert komt je nu eenmaal niet aanwaaien, dat zag ook Amatorski nog eens bevestigd toen het zich verzamelde trio - live kunnen Eysermans en Van den Branden nog steeds rekenen op het beste van de buitengewoon capabele Christophe Claeys op drums - 'U-Turn' inzette: de magie reikte aanvankelijk niet verder dan de rand van het podium, in het publiek moest een mens het stellen met enkele van tafel getuimelde kruimels.

Let wel: lag niet aan Amatorski, lag wel aan alles dat niét Amatorski was. Het geluid, dat het op een hardnekkig zoemen gezet had en voor de rest van het uur net onder de geluidsmix bleef hangen om elke koude rilling onverbiddelijk op te vreten. Het publiek, dat blijkbaar nog enkele zaken uit te praten had voor het zich kon concentreren op wat er zich vooraan afspeelde. En ten slotte ook vooral Pukkelpop zélf. Een festival is natuurlijk van nature rumoerig, maar als Amatorski staat te spelen, wordt je plots kregelig dat die barbarij niet even op stal kan. Ja, Amatorski doet rare dingen met een mens.

Maar de aanhouder wint, en dus kon er met wat volharding uiteindelijk tóch nog zo heerlijk getoverd worden met traagheid, en werd er weer tijdloosheid uitgedeeld als waren het flesjes water tijdens een hittegolf. 'Warszawa' blijft ook live het beste dat 'From Clay to Figures' te bieden heeft, en in 'Fragment' was het Claeys die de aandacht naar zich toe trok door net niét de aandacht te trekken - telt u maar eens op uw rechterduim na hoeveel drummers u kent die daarin slagen - terwijl hij in 'She Became a Ballerina' dan weer met verve een regenbui imiteerde. Een beschrijving waar u niets mee bent, weten we, maar dan had u maar niet naar Outkast moeten gaan kijken.

Onthou: Amatorski was goed, zoals altijd, maar kon nog beter. Tot snel, jongelui - bij voorkeur in een zaal een eindje weg van de Boiler Room.


Het moment

Herbeluister 'Warszawa' nog eens, en daarna nóg eens.


Tweet

Jeroen heeft gelijk.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234