Review: American Analog Set - Know By Heart

Wie zijn band The American Analog Set noemt, moet achteraf niet komen klagen wanneer u hem met z'n allen spontaan associeert met een bebaard experimenteel hippiecollectief, en dit stukje dus waarschijnlijk niet eens léést. En dat zou jammer zijn, w...

Wie zijn band The American Analog Set noemt, moet achteraf niet komen klagen wanneer u hem met z'n allen spontaan associeert met een bebaard experimenteel hippiecollectief, en dit stukje dus waarschijnlijk niet eens léést. En dat zou jammer zijn, want de platen van dit Texaanse quintet zijn veel te mooi om alleen maar stof te vergaren in de volgens geboortedatum van de leadgitarist gerangschikte cd-collecties van een handvol ingewijden.

Hey, wij vermoeden dat AmAnSet niet eens een leadgitarist in de rangen heeft, dus da's alvast meegenomen. Bovendien is het niet meteen de vurigste wens van de heren om de cover van Rolling Stone te sieren, nemen ze al hun platen in hun woonkamer op zonder ook maar een tikkeltje lo-fi te klinken, en bouwen ze hun songs zo geduldig en zo repetitief op, dat ze de luisteraar geregeld in een staat van lichte trance achterlaten. Eigenlijk vormen ze dus de perfecte elektronica-band, ware het niet dat AmAnSet nu al vier platen lang prachtige dromerige gitaarpop maakt.

De invloeden - The Velvet Underground via een omweg langs The Feelies, Galaxie 500 en Yo La Tengo; flitsen van de Autobahn-motorik van Neu!; een dun laagje Chills-magie - zijn duidelijk hoorbaar, maar AmAnSet fuseert ze tot een erg herkenbaar eigen geluid. De dream-pop van AmAnSet klinkt niet triest, slaperig of spaced-out, maar ingehouden, lichtjes onderkoeld en doelgericht. Bij het instrumentale 'Like Foxes through Fences' horen beelden van monorail-prototypes die ooit in de jaren '50 in een vlaag van space-age-optimisme bedacht werden en nu verleidelijk glanzend in het laatste licht van de schemering de horizon tegemoet whoossshhhhen: Kraftwerk met gitaren, quoi. Een track als 'Million young' klinkt - met die orgeldreun en een geweldige, in reverb verzopen gitaarpartij - alsof Stereolab en New Order in supervorm verkeren terwijl ze samen iets van The Velvet Underground te coveren.

Maar het vaakst herinnert 'Know By Heart' aan de rustige Yo La Tengo van 'Fakebook': met minimale middelen - een kale doeltreffende gitaarpartij, een bijna fluisterend gezongen refrein, een buzzende bas en een stel vintage keyboards - weet AmAnSet een heel spectrum aan sferen op te roepen, die niet of nauwelijks in woorden te vangen zijn, maar op wonderlijke wijze je hartslag vertragen en je rustiger - dieper - doen ademhalen.

De jongens van AmAnSet zijn geen Grote Vernieuwers en - het is altijd hetzelfde liedje - niet elke song op deze plaat is zo goed als 'The Only One', 'Gone to Earth' of 'Million Young'. Maar dat hoeft ook niet: 'Know By Heart' vormt zo'n mooi sluitend geheel dat de wat mindere tracks moeiteloos meegezogen worden in de slipstream van het beste werk. Het is één van die platen waarnaar je blíjft luisteren, met songs die zich aan de binnenkant van je hoofd vastzuigen om daarna te pas en te onpas je gedachten te enteren. Een plaat ook om te draaien op zachte nazomeravonden, terwijl je toekijkt hoe de schaduwen almaar langer worden.