null Beeld

Review: American Splendor

Als we aan Amerikaanse comic books denken, treden vooral de Hulk, Batman, Spider-man, Daredevil en de X-Men voor ons geestesoog: glinsterende superhelden die bovenmenselijke stunts uithalen. Maar in Amerika bestaat nog een ander comic book-wereld: he...

Erik Stockman

Als we aan Amerikaanse comic books denken, treden vooral de Hulk, Batman, Spider-man, Daredevil en de X-Men voor ons geestesoog: glinsterende superhelden die bovenmenselijke stunts uithalen. Maar in Amerika bestaat nog een ander comic book-wereld: het lowlife-universum van radicale underground-artiesten als Robert Crumb (die zich liet vereeuwigen in de schitterende documentaire 'Crumb') en Harvey Pekar, die met 'American Splendor' zijn eigen biopic heeft gekregen. In het begin van de film is Harvey Pekar (rol van karakteracteur Paul Giamatti) nog een vereenzaamde, uit pure korzeligheid opgetrokken loonslaaf die met een woeste blik naar het leven kijkt, op alles en iedereen - en vooral op zichzelf - loopt te kankeren, en zich opsluit tussen zijn jazzplaten. Maar zoetjesaan begint Pekar - onder het motto 'Over losers als ik worden nooit stripverhalen gemaakt' - zijn sarcasme en zijn ergernissen aan het papier toe te vertrouwen: hij probeert een beetje te tekenen, begint tekstballonnen te maken, en start (met de hulp van Crumb, die voor de illustraties zorgde) een stripreeks met zichzelf in de hoofdrol, 'American Splendor'. Pekar zou later uitgroeien tot één van de meest toonaangevende figuren in de Amerikaanse stripwereld. Paul Giamatti, die u misschien nog kent als de sidekick van Jim Carrey in 'Man on the Moon', zet Pekar schitterend neer, maar de film begint pas echt te sprankelen wanneer, in een onverwachte overvloeier, de échte Pekar in beeld verschijnt en commentaar op zijn eigen biopic begint te leveren (helemáál hilarisch wordt het wanneer ook Pekars beste vriend opduikt, Toby Radloff, een onversneden nerd - een échte - die een lans breekt voor de puistenklassieker 'The Revenge of the Nerds'). Wanneer Pekar te horen krijgt dat hij kanker heeft, dreigt 'American Splendor' heel even te verpieteren tot een banale ziekte-van-de-week-film, maar de onorthodoxe aanpak van het cineastenduo Shari Springer Bergman/Robert Pulcini (die, behalve een korte toneelversie van 'American Splendor', ook nog een stuk animatiefilm in de mix gooien) en Pekars heerlijke sarcasme houden de film ver uit de buurt van het plat sentiment. 'Als u op zoek bent naar romantiek en fantasie en entertainment, zit u in de verkeerde zaal,' horen we Pekar offscreen zeggen. U bent dus gewaarschuwd: 'American Splendor' is geen alledaagse superheldenprent, maar een uniek portret van een onnavolgbare misantroop. Welkom op planeet Pekar.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234