Review: André Brasseur & Band op Pukkelpop 2016 (Marquee)

Rondlopend op en in de buurt van Pukkelpop kan het gebeuren: plots zit je met een toevallig aangewaaide oorwurm in je hoofd via een hit van een paar jaar geleden. Iets als 'Some people think I'm bonkers / but I just think I'm free' of 'Daft Punk is playin' at my house'. Maar vandaag word ik al een paar uur lang achtervolgd door een single uit 1965. 't Is een instrumental, hij heet 'Early Bird Satellite'. 't Is een monsterhit geweest voor André Brasseur.

Voor ik richting André Brasseur trek, zeg ik tegen een collega: 'Snel, anders mis ik de wistjedatjes van dj Bobby Ewing en Jan Delvaux.' Dat zijn de heren van 'Belpop Bonanza'. Zij hebben de organist André Brasseur uit de vergetelheid gered. Ze geven soms geschiedensles voor een optreden van hem, maar vandaag kennelijk niet. Dus doen we het heel even in hun plaats.

Want weet u, voor er van Torhout/Werchter en Pukkelpop sprake was, was er Jazz Bilzen. Maar lang daarvoor was er al 'de moeder aller Europese festivals', het Festival du Jazz van Comblain-la-Tour. Denk de Ourthe. Denk ook een G.I. genaamd Joe Napoli die gewond raakte tijdens de Slag om de Ardennnen, en in Comblain onder de toren herstelde. Na de oorlog werd de man manager van jazzartiesten. Toen hij in de jaren vijftig vernam dat die van Comblain hun kerk wilden restaureren, besloot hij geld in het laatje te brengen door er een festival te organiseren. Da's de plek waar André Brasseurs groep de huisband was, en waar hij ook optrad met een jazzband van het leger. Het is dus de plek waar 's mans carrière begon. We spreken hier van de zeer prille jaren zestig.

En nu staat de nestor van Pukkelpop 2016 dus in de Marquee, met twee Bennen van Isolde & Les Bens, met de drummer van De Mens en met twee blazers. Het decor is kunstig en retro. Brasseur zelf kruipt achter zijn Golden Hammond Orgel.

Eerst zijn er de vakkundig in mekaar gedraaide, zeer catchy indicatiefjes. Ik moet aan vroege rock-'n-roll denken, aan ouwe tv, aan Sir Douglas Quintet. en aan Orval drinken. Leve de grote schermen, want daarop zijn de paar momenten waarop Brasseur vingervlug over de toetsen gaat indrukwekkend. Niet dat ze vaak voorkomen, Brasseur ziet zich vooral als entertainer, hij wil dat het swingt en vooruitgaat, dat we meeklappen en zelfs z"n bekendste tune 'Early Bird Satellite' la-la-la-en. De tune wordt trouwens aangekondigd met 'Attention! Le morceau suivant ... vous le connaissez par coeur'.

Maar twee keer duken we ook dieper. Er zit een uitstekende song in die aan 'A Whiter Shade of Pale' doet denken, en die doet ook bij hem pijn, dat is duidelijk te zien en te voelen. In een andere trekt hij erop uit in de psychedelische rockrichting. Het zijn songs van later, die onlangs pas het daglicht zagen, via de 'cd 'Lost Gems from the Seventies'. Een heel speciale plaat. De muzikanten verdienen ook hun solospots, Brasseur dirigeert hen als de jazzman die hij is, de schoonheidsfoutjes en het hier en daar opduikende je ne sas quoi zijn welkom.

André Brasseur wordt oorverdovend uitgewuifd.


Het moment

Het moment waarop Brasseur zijn jas aan zijn microfoonstatief hing, en zelfs zijn das los trok.


Het publiek

Iedereen mee. Vooraan stonden zelfs mensen met een 'We love André'-spandoek. Mocht het om een zittend publiek zijn gegaan, het was een ander soort staande ovatie geweest. Maar nu was het ook zeer hartelijk. Volkomen terecht..


Quote

'Excuseze mon néerlandais, 't is niet makkelijk, hé.' Hij wordt bij deze bedankt om niet 'Excuseze mon flamand' te zeggen. Brasseur leent er ook tot twee keer toe eentje van een landgenoot die net als hij miljoenen muziekjes heeft doen verkopen: 'Vous êtes formidable'.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234