null Beeld

Review: Anna Calvi (AB)

De vrouwen wilden haar zijn, de mannen wilden bij haar zijn. En wij, wij beseften plots dat elke keer ons moeder ons had gewaarschuwd voor 'dat soort vrouwen', ze het eigenlijk over Anna Calvi had gehad.

Tom Raes

Er zijn zo van die meisjes. Verlegen, maar zet ze op een podium en ze blijken plots het type dat je doorgaans alleen aantreft in prentjes van geschiedenisboeken, niet zelden poserend op één of andere strijdwagen terwijl ze ondertussen Rome in de as leggen. Anna Calvi is zo'n meisje, en hoewel ze haar strijdwagen niet meegebracht had naar de AB (dénken we, we hebben de parking niet gecheckt) had ze aan haar andere weapons of choice ook genoeg om de boel in de hens te zetten: een veel te grote Fender Telecaster, en een stem - die werkelijk álles tot stilstand brengende strot van 'r. In ander tijden zou ze er wellicht schepen op klippen mee hebben gelokt.

'Pijn is fijn met een 'p'', was Calvi's motto voor de avond - dat ze daarmee eigenlijk Sammy Tanghe uit 'Het eiland' plagieerde, deerde haar niet.'

Boffen dus dat we maandagavond onze rijnaak thuis hadden gelaten en gewoon met de trein gekomen waren. Anders zaten we geheid al met brokken tijdens 'Suzanne & I', eerste nummertje van de avond, en het daaropvolgende 'Eliza' (Calvi weet dat vrouwennamen vaak prima songtitels maken). Krachtig begin, maar in 'Sing To Me' en 'Piece By Piece' sloeg ze er dan weer in oorverdovend te fluisteren: een volle AB, maar wij kregen het gevoel dat ze was gekomen om alléén in ons oor te hijgen. Hoe attent van haar.

Breekbaar als glas, maar snijdend als scherven. 'Pijn is fijn met een 'p'', luidde Calvi's motto voor de avond - dat ze daarmee eigenlijk Sammy Tanghe uit 'Het eiland' plagieerde, deerde haar niet. In de chaotische refreinen van 'Cry' gaf ze haar gitaar voor het eerst echt de sporen, terwijl in 'Love Of My Life' na elke solo weer de dwangbuis lonkte. Als de gitaar een fallussymbool is, is iemand dat in elk geval vergeten zeggen aan Anna Calvi: intrigerend hoe ze die anderhalve meter vrouwelijkheid van haar telkens in een recordtijd van 'aandoenlijk' naar 'ronduit gevaarlijk' weet op te trekken met één riff.

Ook intrigerend: het lef waarmee ze de hele avond op het podium stond. In dezelfde avond Elvis én The Boss coveren: een ondankbare taak (vooral van die eerste hoef je namelijk geen wederdienst te verwachten), maar ze kweet er zich bééldig van. 'Surrender' haalde de afspraak met de 21e eeuw, 'Fire' werd een zwoel spel van aantrekken en afstoten - maar toch vooral van aantrekken. Calvi beschikt over meerdere gespleten persoonlijkheden, en ze zijn allemaal bloedgeil. Wie haar ooit de uitnodiging 'Bleed Into Me' zag lippen, weet waarover we het hebben.

Bissen werd gedaan in drievoud: het trio 'Desire', 'Love Won't Be Leaving' en 'Jezebel' stuurde u weer de straat op, maar niet zonder u eerst verdwaasd 'waar bén ik?'' te laten prevelen na afloop. Het gerucht gaat dat er concertgangers zijn die na maandagavond nog altijd ronddolen in het Brusselse. Mocht u ze tegenkomen, geef ze een warme thuis.


Het moment

De knoerten van solo's in 'I'll Be Your Man' en 'Love Of My Life', en die ene lange uithaal in 'Jezebel', waarmee ze meteen ook de hele avond afsloot en het publiek de straat opblies.


Het publiek

Van verlegen naar laaiend, maar na anderhalf uur stuk voor stuk allen devote aanhangers van het calvinisme.


Quote

Telt verlegen giechelen in de micro ook? Met voorsprong de meest memorabele interactie van de avond, namelijk.


Tweet

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234