Review: Anna Calvi op Cactusfestival 2015

Het was moeilijk níét verliefd worden op haar in PS-rood gestifte lippen, maar toch slaagde ik er niet in om het vriendschapsverzoek van Anna Calvi attent te beantwoorden.

Jeroen Maris

Anna Calvi is van Het Grote Gebaar: het type dat als kind U2'tje speelde. En het valt niet uit te sluiten dat ze ooit het verzameld werk van Hugo Camps op muziek zet. Zorg dan gewoon dat u ver genoeg uit de buurt blijft.

Op het podium van Cactus had Calvi een blondine bij die erg getormenteerd harmonium stond te spelen, een iets te euforische drummer en een synth-jongen die het wel erg met zichzelf getroffen leek te hebben. Ik besloot dus maar om vooral naar háár te kijken, en haar intense, lichtjes angstaanjagende podiumattitude. Maar helaas: Anna en ik, wij begrijpen elkaar niet. Haar stem, haar drama: ik vind gewoon de sleutel niet.

Smaak heeft ze wel - anders trap je niet af met 'Ghost Rider' van Suicide. En 'Suzanne and I' en 'I'll Be Your Man' zijn liedjes die zich netjes uit het korset van de middelmaat gewurmd hebben. Het is goed gedaan, het is écht, het gaat ergens over - en toch blijft er een lelijke afstand gapen tussen Anna en mij: we nemen niet dezelfde happy pills.

Anna's hart is een pechstrook. Dat treft: het mijne ook. En toch zullen we elkaar nooit sms'jes vol speelse sexting sturen. Misschien komt het doordat ze iets te ernstig kijkt telkens ze haar gitaar pijn doet? Misschien komt haar pathos me te nabij? Of misschien ben ik gewoon zo'n idioot die Ware Passie nog niet zou herkennen als ze me in de ballen zou bijten?