Review: Anouk op Rock Werchter 2011 (Main Stage)

Zowat iederéén weet ondertussen dat Anouks nieuwe album 'To Get Her Together' draait rond haar breuk met Remon Stotijn en rapper Unorthadox - die een Tiger Woodske gedaan heeft. We vreesden dus dat het optreden een soort 'VijfTV: de musical' zou worden, vol meekwelende vrouwen die willens nillens een relatie achter de rug hebben.

Het optreden

Dat viel nog mee: er was gewoon weinig tot géén reactie. Enfin, toch niet op haar nummers. We hoorden wel constant het dwingende verzoek 'Tieteeeeuh!' door de lucht vliegen, en ook de bordjes die omhooggestoken werden, lieten merken dat u Anouk wel lekker vindt: 'Don't spend $ on gigolo's, I'll do you for free!', en zelfs het frivolere 'Lesbo love!' Haar muziek vond u duidelijk minder lekker, en we kunnen u geen ongelijk geven.

Het begon nochtans niet slecht: één van de gitaristen gaf best een goede gitaarsolo ter intro van crowdpleaser 'Girl' en op de tekstflard 'Still got my hands, they're clinging' gingen Regi-gewijs alle handjes in de lucht. Daarna werd er overgeschakeld op het nieuwe 'Been Here Before', dat 'Jolene'-allures heeft - 'Leave him alone, Find a man of your own' - maar Anouk is geen Dolly Parton, en het deed ons dan ook weinig. 'Modern World' werd nog verdragen door het publiek, maar vanaf 'Jerusalem' - en we zaten dan nog maar vier nummers ver in de set - werd er niet meer bewogen. De enige keer dat u nog ietwat enthousiast reageerde - afgezien van het nu wel erg ironische 'Nobody's Wife' - was toen u zichzelf op het scherm zag.

De glimlach die Anouk bij het begin van de set rond haar lippen had, verdween dan ook snel, en voor ze aan 'Lost' begon, pinkte ze zelfs een traantje weg - kreeg ze er genoeg van, of was ze nog altijd lovesick? Ze laat het ons vast via Twitter weten.

Afsluiten deed ze met 'Good God', en dat verwoordt misschien nog het beste hoe wij ons tijdens het optreden voelden. Niemand die eraan twijfelt dat Anouk een klok van een stem heeft, maar hemeltjelief, we hebben ons meer geamuseerd met de vriendelijke Nederlander naast ons dan met haar performance - na een halfuur hadden we het wel gezien, en toen hadden we nog een halfuur te gaan.

Een tijd terug twitterde Anouk dat ze 'op het punt stond haar schaamhaar te scheren': had ze dààr nu eens een liedje over gebracht, het was een welkome afwisseling geweest.

En als u ons nu wil excuseren: we zouden graag nog 'n stuk van de immer exquise Queens of the Stone Age meepikken.

'Killer Bee', wegens enige-enigszins-swingende-nummer. En het moment dat we een drankbonnetje voor onze voeten zagen liggen.

Aangezien mevrouw Teeuwe zelf niets meer uitbracht dan 'Hallo, België!' en 'Dank u wel, België!', dan maar een quote van onze nieuwe Nederlandse vriend: 'Ik bààl van Anouk. Ik vind er echt geen réét aan. Ik sta hier gewoon te wachten op Queens of the Stone Age.' Truer words were never spoken.