Review: Antonio Ungar - De presidentskandidaat

Sla de 'De presidentskandidaat' (De Geus) op een willekeurige bladzijde open en je komt in een politieke misdaadthriller, een uitzinnige komedie of een romantisch melodrama terecht: Antonio Ungars verhaal over een vernuftige identiteitswissel verandert zelf namelijk ook met de regelmaat van een klok van gezicht.

Enig houvast op die roetsjbaan is het onmiskenbaar Zuid-Amerikaanse tintje dat elk van zijn stijlgedaanten kleurt. Geen plaats voor kleine gebaren bij Ungar, het mag un poco mas zijn.

Te beginnen bij zijn hoofdpersonage, José, een obese stumperd uit het fictieve Zuid-Amerikaanse staatje Miranda die zijn dagen wegspoelt met cocktails, aangelengd met een geut zelfmedelijden. Zijn saaie leventje neemt een wel heel verrassende wending als de presidentskandidaat van de oppositiepartij wordt neergeknald door mannetjes van de huidige president. José lijkt immers als twee druppels water op de nu morsdode 'hoop van het Mirandese volk', en hij wordt door de partij ingeschakeld als dubbelganger.

Het vervolg laat zich lezen als een breiwerk van een rist Hollywood-scenario's. De sullige José ontpopt zich in geen tijd tot een ware held die vurige romances aanknoopt en het opneemt tegen de archetypische slechterik, president Fluit. Ungar probeert die filmische tred niet te verhullen, sterker nog: geregeld wijst hij de lezer zelf op een plotwending die 'net uit een film' lijkt weggewandeld.

Dat spelletje op metaniveau is maar één amusant trekje van 'De presidentskandidaat'. Tussen de rollende koppen en ontploffende autobommen laat Ungar de lezer op adem komen met een flinke portie humor. Het narcistische zelfbeeld van de honderd kilogram zware José contrasteert heerlijk geinig met de veel minder flatterende werkelijkheid. Nog geestiger klinken zijn satirische opmerkingen over de republiek Miranda, waar 'de burgers niet genoeg woorden vinden om hun blijdschap uit te drukken en daarom systematisch hun mond houden'.

Beetje jammer daarom dat Ungar aan het eind het geweer van schouder wisselt en zijn kwikzilveren humor inruilt voor een veel serieuzere toon. Alsof hij bang was dat zo veel lolligheid toch niet thuishoort in een roman.