Review: Antony and The Johnsons - I Am a Bird Now

'Zingen is voor de vogelkes,' beweert Arno altijd. En zie: nu hebben we hier toch wel een cd gekregen van iemand die beweert een vogel te zijn, zeker! En hoewel het duidelijk om een heel rare vogel gaat: zingen kan-ie.
Antony is de naam, en we hoor...

Antony is de naam, en we hoorden hem (haar?) voor het eerst op 'The Raven' van Lou Reed, een plaat waarop hij (zij?) een wel zéér opvallende bijrol vertolkte: geen idee waar die stem vandaan kwam, maar ze klonk fantastisch. Het mysterie werd er overigens niet kleiner op toen we Antony een tijdje later ook voor het eerst zágen. Dat gebeurde tijdens Reeds fabelachtige concert in de Elizabethzaal van ruim een jaar geleden, en het wezen bleek er minstens even onaards uit te zien als het klonk: een boomlang, bizar iets dat recht uit een film van David Lynch gestapt was, het product van een geheim genetisch experiment onder auspiciën van Frankenstein, Willy Steveniers en Guido Belcanto.

Dat wezen heeft nu samen met zijn Johnsons 'I am a Bird now' gemaakt, en als we op basis van de muziek, de teksten en de foto's op die plaat een gokje mogen wagen: Antony is een in een overmaats mannenlichaam gevangen vrouw met een kinderlijke fantasie. 'One day I'll grow up and I'll be a beautiful woman, but for today I am a child, for today I am a boy,' zingt Antony, en hoewel we best weten dat het ik-personage in songs niet noodzakelijk op de zanger hoeft te slaan: de foto's op de cd-inlay doen vermoeden dat dat bij Antony wél het geval is.

Een mens die zich als Antony-fan wil outen mag dus niet bang zijn om zoals wij opeens constant Greetje te worden genoemd, maar hey: wij vinden 'I am a Bird now' zo hemels dat wij hier zelfs openlijk willen toegeven de afgelopen veertien dagen elke avond met Antony naar bed te zijn geweest (op onze walkman weliswaar, maar toch). En getuige de guestlist op deze plaat zijn we blijkbaar niet zijn enige bewonderaars. Zo komt Boy George langs om mee te zingen op 'You Are My Sister', een pracht van een roze liefdesballad: onze zizi eraf als dit geen hit wordt in de hamerkes-, beiteltjes- en zaagskesrayon van de Gamma.

Zowaar nog beter is het radeloze 'What Can I Do?', een essentiële vraag die ondanks de magistraal gecroonde hulp van Rufus Wainwright onbeantwoord blijft. En dan zwijgen we nog over 'Fistfull of Love', het eveneens bijzonder succulente samenwerkingsverband met Lou Reed: een machtige soulsleper die door Reeds gitaar (alhoewel, gitaar: het klinkt alsof iemand twee minuten lang met zijn nagel over een schoolbord krast) dwars in tweeën wordt gespleten.

Niet dat Antony de hulp van zijn bekende bewonderaars echt nodig heeft: 'I am a Bird now' is gevuld met 35 minuten pure schoonheid, gaande van 'My Lady Story' (waarschijnlijk de eerste ballad ever waarin over borstamputatie wordt gezongen) tot 'Bird Gehrl' (waarin de vogeld een meisje blijkt te zijn).

Jeff Buckley op zijn ijlst, het meest onwezenlijke van de jonge Chet Baker, Farinelli il Castrato croonend in een gay bar…: dichter komen we helaas niet qua vergelijkingen. En we beseffen maar al te goed dat vergelijkingen eigenlijk helemaal uit den boze zijn, domweg omdat Antony's stem volstrekt uniek is, en Antony zelf een volstrekt uniek personage. Wees vooral niet bang hem/haar in de armen te sluiten.