Review: Arab Strap - The Red Thread

Gordijnen die hun laatste wasbeurt kregen in 1962, een bloemetjesbehang met elke 35 centimer drie scheuren, een wastafel met bruine kringen, een gammel houten stoeltje, een metalen bedframe uit een Oost-Europees ziekenhuis en een matras met een verse...

Marc De Jong

Gordijnen die hun laatste wasbeurt kregen in 1962, een bloemetjesbehang met elke 35 centimer drie scheuren, een wastafel met bruine kringen, een gammel houten stoeltje, een metalen bedframe uit een Oost-Europees ziekenhuis en een matras met een verse kwak sperma. Nee, we spreken hier niet over uw vorige studentenkot en al evenmin over de enige Antwerpse hotelkamer die wij ooit van binnen zagen, maar over het decor bij de muziek van Arab Strap. Al een jaar of vijf maken deze twee Schotten de ene naargeestige plaat na de andere. Liefdeloze seks, nucleaire katers en steevast mislukkende pogingen tot normaal menselijk contact; het leven van zanger Aidan Moffat en gitarist Malcolm Middleton is even vreugdevol als de zomerprogrammering van VTM. We zouden voor minder een touw aan de zoldering hangen.

Omdat het leven toch geen zin heeft, maken Moffat en Middleton hun songs nooit af. Vaak horen we alleen een fluisterzachte gitaar, een lome ritmebox en een murmelende stem. Spaarzame maar efficiënte piano; feedback- en strijkerstussenkomsten voorkomen dat u in slaap sukkelt. De ene keer dat het tempo omhoog gaat ('Love Detective') vernemen we hoe een man het dagboek van zijn geliefde inkijkt en een gedetailleerde lijst vindt van al haar andere minnaars. Hij vroeg zich al af waarom zijn vrienden de laatste tijd zo vreemd tegen hem deden.

'The Red Thread' is een indrukwekkende plaat waar u kotsmisselijk van wordt. Gelukkig hebben we 'De Shoplijn' nog.