Review: Archie Bronson Outfit - Fur

Archie Bronson Outfit, dat is: onbehouwen, in donkerbruine kroegen tot volle wasdom gekomen bluesrock met een licht psychedelische inslag. Zo, daar bestaat alvast geen discussie meer over.
'Fur' hun eerste, volledig op bezwerende, repetitieve rif...

Nicolas Quaghebeur

'Fur' hun eerste, volledig op bezwerende, repetitieve riffs gesteunde plaat bezorgt de Archie Bronson Outfit wat ons betreft meteen een plaatsje tussen groepen als The Kills en The Black Keys (zie hoger) die iets avontuurlijks en hoogst opwindends doen met de blues en daarbij op onze volle appreciatie kunnen rekenen. Neem bij wijze van voorbeeld de twee vooruitgeschoven singles 'Kangaroo Heart' en 'Islands', de ene een curieuze mix van Canned Heat en 16 Horsepower, de andere rudimentaire, strak in het pak zittende rock met een riff die zich in de hersenpan vasthaakt en daar de eerste dagen niet weg te wrikken valt. 'Riders' gaat meer richting psychedelica, en de zanger begint van de weeromstuit te klinken als Jim Morrisson meets Arthur Lee (van Love, vlug kijken in vaders platenkast); 'Bloodheat' begint als kale, tot op het bot ontklede blues, groeit uit tot een slepende, aan Kings of Leon verwante southern rocksong, en zorgt live vast en zeker voor een ellenlange jam. Het machtige 'The Wheel Rolls on' gaat even dezelfde kant uit, dreigt vervolgens te ontploffen en doét dat ook - geen loze beloftes bij de Bronson Brothers (waarvan er overigens geen één echt Bronson heet, laat u niet vangen). Gespuis, ja, maar ook: heerlijk plaatje.