Review: Arizona Amp And Alternator - Arizona Amp And Alternator

Wij hebben het jaren geleden opgegeven alle cd's te kopen waar Howe Gelb de hand in heeft. Giant Sand, The Band Of Blacky Ranchette of werk onder eigen naam: in Gelbs discografie (samen een stuk of 25 titels in 20 jaar!) zou zelfs een geoefende padvi...

Wij hebben het jaren geleden opgegeven alle cd's te kopen waar Howe Gelb de hand in heeft. Giant Sand, The Band Of Blacky Ranchette of werk onder eigen naam: in Gelbs discografie (samen een stuk of 25 titels in 20 jaar!) zou zelfs een geoefende padvinder, kompas en stafkaart in de hand, het spoor bijster raken. De harde fans die elke ademtocht van Gelb op gejuich onthalen - in ons land zijn ze met z'n vieren, ze leggen elke maandagavond een kaartje in Café Het Zandmannetje - zullen ons hiervoor lynchen, maar bon: de sympathieke, zij het ook wat stugge Amerikaan is lang niet elke keer in een even creatieve bui. Máár: als Gelb goed is, is Gelb fantastisch. Het titelloze debuut van Arizona Amp And Alternator bewijst dat met verve. Wacht even, wéér een nieuwe groep? Nope, want wat lezen we op de hoes: 'Official note: this band has no members.' Maar wel héél veel schoon volk, mijnheer! John Parish, Scout Niblett, M Ward, de bijna volledige Grandaddy, en delen van The Arcade Fire en Under Byen.

Diep in z'n bast is Gelb een jazzcat: hij improviseert er lustig op los en blijft zijn nummers keer op keer herkneden. De titeltrack 'AAAA' staat bijvoorbeeld vier (!) keer op deze cd. Gelb covert ook een paar keer zichzelf, en dan géén nummer dat de eerste keer maar half geslaagd was, maar - typisch - één van z'n allerbeste, 'Blue Marble Girl', dat hij al twee keer eerder opgenomen heeft en dat nu als 'Blue Blue Marble Girl' ons hart opnieuw een slagje laat overslaan. Er staan nog een paar opmerkelijke covers op deze plaat (zoals het met psychedelische synths opgetuigde 'Low Spark of High Heeled Boys' van Traffic), maar verder brengen Gelb en co. origineel werk: verhakkelde country & western ('Can Do Girl'), de bluegrass-mutant 'Man on a String' (een duet met de botergeile Henriette Sennenvaldt van Under Byen), de spacy meezinger 'Loretta and the Insect World' en het gruizige 'Bottom of the Barrel', een zeldzaam gegoochel met noise op deze overwegend akoestische cd.

Als we op een blauwe maandag nog eens in Het Zandmannetje belanden, geven we zéker we een rondje: na 'Cover Magazine' en 'Is All over the Map' (van Giant Sand), 'Still Lookin' Good to Me' (The Band Of Blacky Ranchette) en 'The Listener' (solo) is dit Gelbs vijfde puike cd na mekaar. En over een halfjaar komt er een nieuwe Giant Sand uit, opgenomen met een Canadees gospelkoor. 'If it ain't broke, don't fix it,' zingt Gelb in 'AAAA'. It ain't allesbehalve broke, vrienden.