Review: Art Toi? - Radio GTI

Lezers die van plan zijn binnenkort hun wagen vol te stouwen om de jaarlijkse helletocht naar het Zuiden aan te vatten, kunnen we een gouden tip aan de hand doen: loop voor uw vertrek even bij uw platenboer aan, en graai 'Radio GTI' van Art Toi? mee....

Nicolas Quaghebeur

Lezers die van plan zijn binnenkort hun wagen vol te stouwen om de jaarlijkse helletocht naar het Zuiden aan te vatten, kunnen we een gouden tip aan de hand doen: loop voor uw vertrek even bij uw platenboer aan, en graai 'Radio GTI' van Art Toi? mee. En ook: blaas die luchtmatras pas na aankomst op.

Art Toi? komt uit het Oost-Vlaamse Zandbergen - een paar teenslippers voor iedereen die dát op een blinde kaart weet aan te duiden - en op hun door Luc Crabbe geproducete debuutplaat staan elf zonnige gitaarpopsongs, die ('Starcars', 'Double Speed Corsa', 'Second Gear', 'Lada Sunset') een bizarre passie voor auto's verraden. Hoewel niet alle nummers even sterk zijn werden wij bepaald vrolijk van aan The Posies, Fountains of Wayne en verwante zielen schatplichtige songs als 'Vancouver', schitterend doormidden gekliefd door een gitaarsolo die heel hard aan de jonge Jay Mascis doet denken, 'Madison Fox' en 'Double Speed Corsa', de twee uiterst meefluitbare singles, de hyperkinetische strofes van 'Minit Mate' en het goeddeels instrumentale, voortdurend van stijl en ritme wisselende 'Chuck Norris'. Er staat nog meer lekkers op 'Radio GTI', en zowat elke song heeft wel een sterke intro, gitaarsolo of melodielijn, maar helaas niet altijd alledrie tegelijk. We stellen voor dat u dat zelf ontdekt: het wordt hoe dan ook een lange rit.