Review: At The Drive-in op Rock Werchter 2016

Situeer en leg uit: At The Drive-In.

Het antwoord: lawaaikunstenaars die in de jaren negentig wild om zich heen mepten, herinneringen ophaalden aan punk op z'n gevaarlijkst en hardcore op z'n schuimendst, en die de overgang naar het millennium vierden door eerst hun beste plaat uit te brengen met 'Relationship of Command', om vervolgens te imploderen. Gitarist Omar Rodriguez-Lopez en frontman Cedric Bixler-Zavala richtten met de weer aangespoelde brokstukken The Mars Volta op, en de rest is bekend - of toch als ú die ene mens bent die ooit begrepen hebt wat The Mars Volta probeerde te vertellen.

En toen was het 2016, en was At The Drive-In er weer. Op het hoofdpodium dan nog. Een prijsvraag drong zich al snel op: wat ging Cedric Bixler-Zavala toch telkens uitvoeren daar achter de versterker van Rodriguez-Lopez? Was het volgens u:

a. Hij probeerde, nog enigzins verward door de jetlag, op zijn iPad te vroeg een livestream te vinden van België-Wales.

b. Hij maakte van elke vrije minuut gebruik om het kruiswoordraadsel in Humo's Werchterbijlage in te vullen.

c. Hij ging een frisse neus halen met behulp van de halve kilo Colombiaanse pure die hij er voor het concert verstopt had.

Wat het antwoord ook moge zijn: Bixler-Zavala had als vanouds peper in de endeldarm, en had na amper vijf minuten al een eerste versterker naar gort geholpen. Na een klein kwartiertje kreeg u als natgeregend publiek gezamenlijk een portie hoongelach te verwerken van hem - 'Are you awake? It's just a little rain' - waarna hij gewoon weer verder ging waar hij opgehouden was en een andere luidspreker te lijf ging met zijn microfoonstatief. Manisch, zou je zeggen. En dat deden we ook - maar wél met de glimlach. Want het gejengel dat At The Drive-In brengt, is nu eenmaal gebaat bij gevaar. En minstens even belangrijk: noch de briesende frontman, noch de band die hij tussendoor belaagde, ging erbij aan het wankelen.

De tijd is gemeen, daarom ook dat Bixler-Zavala er ondertussen meer dan ooit uitziet als Andy Kaufman met een permanent, maar wie ons de verstreken jaren kan doen vergeten, zelfs in de extra tijd, heeft bij ons een voetje voor. At The Drive-In slaagde erin, en danste handig omheen de goedgevulde reünievalkuil met een choreografie van iemand die met natte handen aan de elektriciteit is blijven hangen.

Na afluiten, de rest van de band was al de coulissen in, keilde Bixler-Zavala alsnog eigenhandig het drumstel omver. Een échte atleet herken je aan het feit dat hij ook in blessuretijd niet van ophouden weet.