Review: Athlete - Tourist

Ik kan het woord 'tourist' niet meer horen zonder spontaan aan het naar mijn smaak het mooiste nummer uit de mijlpaal 'O.K.Computer' te denken. Dat het groepje Athlete met hun tweede cd dat woord op Radiohead durft te heroveren zegt al iets over hun ...

Ik kan het woord 'tourist' niet meer horen zonder spontaan aan het naar mijn smaak het mooiste nummer uit de mijlpaal 'O.K.Computer' te denken. Dat het groepje Athlete met hun tweede cd dat woord op Radiohead durft te heroveren zegt al iets over hun ambitie. En dat ik vanaf nu bij 'Tourist' ook aan Athlete zal denken, zegt iets over de kwaliteit van hun plaat.

Wie de single 'Wires' maar niks vindt, kan nu stoppen met lezen: hij is een gevoelloze dove die zich op een andere planeet dan ik bevindt. Wie 'Wires' net als ik een overweldigende, grandioze, ontroerende, bijna perfecte pop ballad vindt, moet ik helaas melden dat er op 'Tourist' niets staat dat nog beter is.

Het goeie nieuws is dat vier nummers op 'Tourist' wel bijna het hemelse niveau van 'Wires' halen. De orkestrale grandeur van opener 'Chances' zet de toon. We horen een groep aan het werk die zegt: 'We kunnen een prachtige melodie bedenken en we weten hoe we ze moeten arrangeren en we houden het verdomme niét bij drie akkoorden!' Ook bij 'Trading Air' en het meeslepende 'Yesterday Threw Everything at Me' weet je na zes noten: dit is een groepje dat het niet van één gimmick of een straffe stage show moet hebben; dit zijn jonge songwriters wier moeders het indertijd met Paul McCartney en Burt Bacharach hebben gedaan. Er zijn wat schoonheidsfoutjes: de irritante dwarsfluit op 'Half Light' bijvoorbeeld, of het onnodige gebiep op 'Tourist'. Maar die vermeld ik alleen opdat niemand zou denken dat de zus van de bassist mij een gros blowjobs per dag geeft in ruil voor een positieve bespreking (*) (al mag dat gerust een trend worden).

Twee jaar geleden schitterde Athlete als voorprogramma van Supergrass in de A.B. - herinner u ook de toffe zomerse single 'You've Got the Style'. Ga straks naar hen kijken, nu ze ongetwijfeld voor het laatst in een klein maar fijn zaaltje spelen: ABClub, 4 april, 20u.

(*) Het is de zus van de drummer