null Beeld

Review: Auto Focus

'Auto Focus' draait rond Bob Crane, de enige man ter wereld die zijn pik niet alleen achternaliep, maar hem zelfs inhaalde. Bob Crane, de vleesgeworden tandpastasmile, was de vedette van 'Hogan's Heroes', een in de States waanzinnig populaire sitcom ...

'Auto Focus' draait rond Bob Crane, de enige man ter wereld die zijn pik niet alleen achternaliep, maar hem zelfs inhaalde. Bob Crane, de vleesgeworden tandpastasmile, was de vedette van 'Hogan's Heroes', een in de States waanzinnig populaire sitcom uit de jaren zestig over een groepje Amerikaanse krijgsgevangenen die hun oliedomme nazi-bewakers keer op keer vrolijk voor schut zetten. Overdag gedroeg Bob Crane zich als een voorbeeldige collega, vader en echtgenoot, maar na de uurtjes veranderde hij in een onverbeterlijke seksmaniak: hij grossierde in seksblaadjes, ging drummen in striptenten, gebruikte zijn populariteit om de ene griet na de andere te versieren, en knutselde eigenhandig primitieve pornofilmpjes in mekaar - tot 19 juni 1978, toen iemand met een stalen driepoot zijn schedel insloeg. Paul Schrader (de scenarist van 'Taxi Driver' en 'Raging Bull' en de regisseur van 'Light Sleeper' en 'Affliction') heeft nu een heerlijke, door 'Boogie Nights'-achtige vibrations (Die broeken! Die zonnebrillen! Die haardrachten!) aangedreven biopic over deze merkwaardige man gedraaid, met een fantastische Greg Kinnear ('As Good As It Gets') in de hoofdrol. De pret - voor Crane én voor de kijker - begint wanneer Bob op de set van 'Hogan's Heroes' kennismaakt met John 'Carpy' Carpenter (nee, níet de regisseur), een werknemer van Sony die Bob één van de allereerste videocamera's - die in die tijd nog het formaat hadden van een minibus - aan de hand doet. Bob, die met een kinderlijk enthousiasme ontdekt dat hij zijn seksuele avontuurtjes nu ook live op tape kan vastleggen, en Carpy (Willem Dafoe) worden al snel partners in crime: onder het vrolijke motto 'Een dag zonder seks is een verloren dag!' delen én tapen ze de grieten die Bob versiert, om het resultaat achteraf met kritische ogen opnieuw te bekijken (Bob: 'Bevries het beeld! Is dat jouw hánd op mijn dij?' Carp: 'Nou en? Het is een orgie, Bob!'). Wat Bob Crane uiteindelijk tot zo'n boeiende protagonist maakt, is de ongeneeslijke luchtigheid waarmee hij van griet naar griet ricocheerde: op geen enkel moment, zelfs niet nadat zijn carrière en zijn huwelijk allang naar de bliksem waren gegaan, drong het tot hem door dat hij weleens een probleempje zou kunnen hebben, en tot de allerlaatste snik bleef hij zijn pik achterna rennen - tot die driepoot in zijn schedel landde. Het is precies die volgehouden 'Maar ik doe toch niets verkeerd!'-attitude die van Bobs leven, en dus ook van 'Auto Focus', een erg aangrijpende tragikomedie maakt. Schrader - een zelfverklaarde pornojunkie, by the way - regisseert met een voor hem erg ongebruikelijke lichte toets, maar het zijn vooral de acteurs die van 'Auto Focus' een driesterrenfeest maken: een waar plezier om Greg Kinnear en Willem Dafoe - het mooiste duo van het jaar - doorheen de striptenten, seksclubs en motelkamers van L.A. hun ondergang tegemoet te zien walsen. Toch één minpuntje: de slagzin 'Ik ben Bob vanavond!' krijgt ineens een wel érg schunnige bijklank!

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234