Review: Bad Breeding op Pukkelpop 2015

De artiest Daan niet lang geleden in Humo: 'Vroeger werd er geféést in de backstage, dat is er allang niet meer bij. De eerste vraag die je hoort, is: Wat is hier de wifi-code?' Maar niet hier op Pukkelpop, hoor: waar je ook komt in al die naast en tussen podia verspreide backstage-achtige ruimtes, overal kleven de namen van de netwerken en de codes van de paswoorden keurig op de muur.

The Marquee is - zeker zo vroeg op de ochtend - een veel te grote tent voor zanger Chris Dodd, bassist Charlie Rose, gitarist Matt Toll en drummer Ashlea Bennett. Samen vormen ze Bad Breeding. Ze doen niet in samenspel van gitaar, bas en drum, ze brengen er een botsing van.

Ze komen uit Stevenage, 80.000 inwoners groot, een slaapstadje met nogal wat appartementsblokken. Er wordt van daaruit naar Londen gependeld, het leven is er wellicht kleurlozer dan op veel andere plekken, en de voetbalploeg speelt dan nog in vierde klasse ook. De mannen van Bad Breeding - zo wordt gefluisterd - werken halftijds in de bouw. 's Avonds bezingen, betokkelen en bedrummen ze Eng-Engeland en Grijs-Brittannië. Ze doen dat in de stijl van oude en nieuwe punkers en metalheads. Denk niet Green Day en Guns N' Roses. Denk Flux Of Pink Indians, Future Of The Left en Motörhead.

Nog twee dingen over de stad Stevenage: Talking Heads zongen ooit over 'heaven' als over 'a place where nothing ever happens'. Bad Breeding laat in een interview in The Guardian het volgende optekenen over hun hometown: een plek waar 'nothing really happens, except nothingness itself'. Plus:de zangeres Charli XCX is ook van daar. Misschien kent u haar van 'Boom clap / the sound of my heart / the beat goes nana-nananana-na': 140 miljoen keer beluisterd op Spotify, en zaterdag op Pukkelpop wellicht in een volle Dance Hall.

Bad Breeding moet het met een paar duizend Spotify-beluisteringen doen, en staat voor een bijna lege Marquee, maar geeft er een serieuze lap op. Chris Dodd gaat meteen op de grond liggen, hoofd in de monitor. De lege plekken waar normaal een applaus zou kunnen volgen worden gevuld met documentairestemmen over Zuid-Londen: 'But if the heart of its town lies in its people, then so must its future'. En even later: 'I have a great job, great facilities here for the children'. Terwijl alles bonkt en dreunt zouden de teksten over de Tories kunnen gaan, of over Nigel Farage, misschien over de bankiers van de City, maar eerlijk: ik heb tijdens het concert niet meer dan zes woorden verstaan. En dat zijn de zes woorden van de refreinen van de songs 'Burn the flag' en 'Age of nothing'. De laatste song brult een alles gevende, ondertussen aan zijn hoofd bloedende Chris Dodd vanuit het publiek:'Age of nooooo-thiiiiing'. Als hij zijn microfoon op de grond kwakt, blijft hij verward in de tent rondlopen zodat de afsluiter een instrumental wordt, één waarvoor de gitarist op zijn beurt neerdaalt tussen de gewone mensen.

De song 'Burn this flag' klinkt vandaag trouwens echt als iets van Motörhead, 'Age of nothing' is zelfs hun 'Ace of spades' in een versie van Wire, van wie Bad Breeding normaal ook 'Two man in a room' coveren, maar niks van gehoord. Nog meer trouwens: in een zaal als Het Bos of Magasin 4 zou deze groep pas echt een bommetje zijn.

Ik loop eventjes - heel eventjes maar - naar het hoofdpodium. Het door en door Amerikaanse The Last Internationale treedt er op voor een veelvoud van het Bad Breedingpubliek. Op hun voorhoofd staat in grote, rode letters: 'Wij zijn links'. Ik denk zelfs dat ze Che Guevara kennen. The Last Internationale is kalm en geeft les. Ze zingen ergens over. Bad Breeding is kwaad en ontgoocheld en zit ergens midden in. En ze komen niet uit Amerika. Ze komen uit het Engeland van 'This is England'. Ik bedoel het liedje. Dat waarin 'this knife of Sheffield steel' rijmt op 'This is how we feel'.