Review: BadBadNotGood op Rock Werchter 2016

Gisteren schreef Jan Mulder na Wales-België een column over wat het betekent om in the zone te zijn. Het ging tegelijk over zoneverdediging en over het Engelsmans voor 'in topvorm zijn'. Vandaag waren de vier van BadBadNotGood - gesteld dat het zweet in hun wenkbrauwen een valabele graadmeter is - in the zone. Het bleek helaas een zone waartoe bijzonder weinig anderen werden uitgenodigd.

BadBadNotGood maakt door hiphop beïnvloede jazz, ze hebben goede platen, tellen vier stuitend getalenteerde muzikanten (de leukste om vandaag in de gaten te houden was drummer Alexander Sowinski, tevens de enige die contact met het publiek legde), we hebben in New York ooit één legendarisch concert van hen meegemaakt en straks kijken we in onze living uit naar 'IV', hun nieuwe, die op 8 juli uitkomt. Maar op een breed programmerend festival - en al helemaal op de allereerste festivaldag mét zon - luistert het nauw om bij een set zonder zang, zonder melodie, zonder hits, zonder euforie, zonder veel naamsbekendheid en zonder blote, met stoofvleessaus ingesmeerde tieten te vermijden dat mensen het voor intellectueel geneuzel gaan verwarren. Het kán en het is eerder voorgevallen - maar BadBadNotGood is er, een potentieel crowdpleasende saxofooncover van Adeles 'Hello' ten spijt, niet in geslaagd.

Verder valt er eigenlijk weinig over dit concert te zeggen: we waren blij met 'Putty Boy Strut' (hun vaste Flying Lotus-cover), met een intens 'Confessions' en met de veelbelovende inkijk die ze ons via 'Speaking Gently' en 'Cashmere' op nieuwe plaat 'IV' gunden. Maar jezelf een halve set lang moeten dwingen om de aandacht erbij te houden: zelden een goed teken. Om je heen zien hoe de KluB C bij aanvang helemaal vol nieuwsgierigen stond en hoe daar op het einde hoogstens een tiende van overbleef: evenmin.

Miscast? Mogelijk. Zonde? Zeker weten.