Review: Band of Blacky Ranchette - Still Lookin' Good to Me

De eerste plaat van The Band Of Blacky Ranchette, het country-alter ego van Howe Gelb, kwam uit in 1985. Er volgden nog twee cd's: 'Heartland' ('86) en 'Sage Advice' ('90) en toen werd het stil. Tot Blacky Ranchette dertien jaar later plots weer opdu...

De eerste plaat van The Band Of Blacky Ranchette, het country-alter ego van Howe Gelb, kwam uit in 1985. Er volgden nog twee cd's: 'Heartland' ('86) en 'Sage Advice' ('90) en toen werd het stil. Tot Blacky Ranchette dertien jaar later plots weer opduikt met de zeer toepasselijk getitelde plaat: 'Still Looking Good to Me'.

Een echte band is The Band Of Blacky niet, veeleer een pseudoniem waarmee Howe Gelb bevriende muzikanten de studio inlokt om zijn honkytonkste songs op te nemen. Krijgt hij zijn kameraden niet tot in de studio, dan neemt hij de song gewoon ergens te velde op met een dictafoon, live in één of andere bar, of bij de mensen thuis. Zo zingt Kurt Wagner van Lambchop zijn partij voor 'The Muss of Paradise' live vanachter het stuur van zijn wagen. De State Trooper die hen bij een controlepost onderbreekt, behoudt zijn cameo-rol. Gelb voegde er achteraf een akoestische gitaarpartij aan toe en het resultaat klinkt als Son House (voor de allerkleinsten: uw overgrootvader heeft nog met hem in het leger gezeten). 'Under the Table' met de stemmen van mevrouw Gelb en Luka Ry, is letterlijk een field recording - 'Recorded near birds', meldt het cd-boekje.

'Still Looking Good to Me' bevat Gelbs beste songs in jaren, en is dankzij de uitstekend gecaste gasten zelfs voer voor eindejaarslijstjes. Jason Lytle van Grandaddy kreeg in hometown Modesto een feestje genaamd 'Working on the Railroad' over de vloer, Chan Marshall (Catpower) maakt van kinderliedje 'My Hoo Ha' de geilste countrysong in jaren ('She puts a certain something in the air'), en Richard Buckner en Neko Case doen wonderbaarlijke dingen in 'Getting it Made', een traditional die nog niet bestond.

Het dichtst bij old school-Giant Sand komt Gelb met 'Mope-a-long Rides Again', 'Left Again' en slotsong 'Square' (geschreven met Rainer Ptacek zaliger), niet toevallig de songs waarvoor hij nog eens ging samenzitten met zijn oude Giant Sand-kompanen John Convertino en Joey Burns van Calexico.

'Still Looking Good to Me' is een plaat van toevalligheden, bevliegingen en vonken, opgenomen terwijl ze geschreven werd. Hartverwarmend speels, hartverscheurend menselijk. Top!