Review: Band of Horses op Pukkelpop 2010 (Marquee)

De dood van onze poes, de vaak gemene reacties op onze goedbedoelde blogberichten, het nakende afscheid van de chef TTT: wij kroppen het allemaal op. We maken er in ons binnenste een onoverzichtelijke stapel van, in de stille hoop dat het op een goeie dag vanzelf oplost. Kortom: een gedisciplineerde stalker die ons ooit al een traan heeft zien plengen. Maar als Band of Horses speelt, dan gaan de sluizen open.

Het optreden

Al sinds debuut Everything all the time', dat op kousenvoeten onze top tien van the noughties haalde, weet Band of Horses telkens weer de juiste snaar te raken. Dat vinden niet alleen wij, maar ook de makers van populaire Amerikaanse tv-series als CSI' en consorten: geen afscheid zo zwaar, geen slotscène zo schrijnend, of er past wel een song bij van Ben Bridwell en de zijnen. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat de groep vandaag, het gloednieuwe Infinite Arms' onder de, euh, arm, voor een goedgevulde en uit volle borst meezingende Marquee stond.

Ze hebben het verdiend. Meer nog: hun songs waren van meet af aan op maat gesneden van een groot publiek en kwamen in de grote tent pas echt goed tot hun recht, in een set die meer climaxen kende dan Jenna Jameson met een dubbele shift. Ze lieten opener Factory' aanzwellen tot een anthem om Mercury Rev tegen te zeggen, en de daarop volgende 40 minuten mogen nu al bijgeschreven worden in de rijke Pukkelpop-annalen: een uitmuntend Compliments' en een weergaloos Laredo' (nog twee uitschieters uit de royale greep nieuwe nummers) werden afgewisseld met schitterende versies van ouder werk als Ode to LRC' en No one's gonna love you'. De groep speelde met de erfenis van The Band en Neil Young en stak op een gegeven moment losjes My Morning Jacket en Mercury Rev voorbij, en Bridwell toonde zich als frontman geknipt voor dit werk: grootse stem, weidse gebaren, maar geen moment té.

Bij de intro van Is there a ghost' ging er een rilling door het publiek, en toen Bridwell de slotsong aankondigde als “a bit of a sad song”, werd het ook ons te machtig. We hadden ons al de hele tijd kranig gehouden, maar tegen Funeral', een kathedraal van een song - wat zeggen we: een monument - is geen kruid gewassen. Janken!

Funeral'. Wij starten maandag een Facebook-groep om het te laten bijzetten op de Werelderfgoedlijst. Toch maar eens een account aanmaken.

“The World is such a wonderful place” (uit Ode to LRC'. Al duurde het maar drie kwartier: geen woord van gelogen.